توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال اول پاییز 1386 شماره 3

یادداشت ها

۱.

سرمقاله : آیا مشتری رئیس است

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۶۷۲ تعداد دانلود : ۷۰۸
خیلی سال پیش غربیها گفتند مشتری رئیس است چون اوست که تصمیم می گیرد از چه کسی خرید کند یا به عبارتی موجبات بقای فرد یا شرکتی را با خرید خود فراهم سازد. پس او پادشاه است. ""هندی ها "" پا را فراتر گذاشته و گفته اند مشتری خداست. او ولی نعمت ماست، او پول حقوق و منفعت ما را می پردازد، مشتری تنها غازی است که هر روز و برای همیشه تخم طلا می گذرد در فضای رقابتی؛ مردم ( مشتریان و ارباب رجوع ) مورد احترام قرار می گیرند، کیفیت افزایش می یابد، سرعت پاسخگویی بیشتر می شود. و.... چون قدرت چانه زنی و انتخاب ایشان افزایش یافته است. پس بهتر است بعضی از مدیران و کارکنان ادارات دولتی هم که تاکنون مجال تغییر در رفتار و کردارشان را پیدا نکرده اند، از پشت میزشان بلند شوند، گاهی به ادارات دیگر سر بزنند، به شرکتها مراجعه کنند، تغییرات را ببینند، و آن موقع هم که خودشان ارباب رجوع هستند، و دوست دارند انتظارات ایشان را به موقع و با نهایت احترام برآورده کنند، به بار بیاورند و باور کنند که آنها هم همیشه پشت میز نیستند.

گفتگوها

۱.

گفتگو: توسعه مهندسی بازار ؛ نیاز امروز بازاریابی کشور

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۴۶ تعداد دانلود : ۳۷۳
گفتگویی که در پی می آید حاصل حضور مهربان و صمیمی دکتر ابراهیمی ،بنیانگذار رشته بازاریابی در ایران، در دفتر نشریه است. در این گفتگو عنوان نشریه یعنی ""توسعه مهندسی بازار ""پرسش نخست ما بود با این توجه که این عنوان به لحاظ تئوریک و کاربردی در پیکره نظام بازاریابی چه معنایی دارد. دکتر ابراهیمی با نگرش وسیع به این پرسش پرداخت اما محدود به آن نشد و قلمروهای بحث گسترده تر از آن شد که انتظار می رفت.در این گفتگو .........

مقالات

۱.

ریخت شناسی تبلیغات سیاسی در کشورهای غربی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۰۱ تعداد دانلود : ۶۸۶
شواهد موجود در کشورهای غربی نشان از علاقه مندی گروههای سیاسی برای به کارگیری روشها و تکنیک های بازاریابی نوین دارد. تمایل کاندیداها برای قرار گرفتن در قالب احزاب و گروههای سیاسی می تواند دلیلی بر علاقه مندی آنها برای استفاده از تکنیکهای بازاریابی باشد. کاندیداها بیشتر از پیش، خود را ملزم به اتخاذ پیامی واحد با استفاده از ایده و علامتی واحد و با زبانی قابل فهم برای مردم می دانند.در این مقاله تلاش شد، تا به اختصار برخی از ابزارهایی را که در کشورهای غربی در کمپین های سیاسی مورد استفاده قرار می گیرد، تشریح شوند.
۲.

کار گروهی ؛ رمز موفقیت سازمانها در کسب و کار رقابتی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۰۳۹ تعداد دانلود : ۸۹۱
همکاری و شراکت با افراد مناسب برای کسب بالاترین اثر بخشی در ارائه محصولات یا خدمات به مصرف کنندگان. دوران یکه تازی سر آمده است. به همکاری بیندیشید. اکنون دیگر چرخه عمر محصولات کوتاه و کوتاهتر شده است. محصولات می آیند و حداکثر سه یا چهار سالی عمر می کنند و می روند و این تغییرات شدید مبین مشکلات و تهدیدها، یا راههای جدید و فرصتهایی بدیع برای صاحبان مشاغل کوچک و کاسبها است. دیگر به تنهایی نمی توان روند طبیعی دو تا پنج سال را برای طراحی، تولید و معرفی محصول طی کرد. زیرا تا آن موقع نیاز و ویژگیهای بازار تغییر پیدا کرده است و این یعنی عدم کفایت فعالیت مستقل جهت کنترل همه چیز در ارتباط با محصول .
۳.

اجتناب از چهار خطر در مدیریت ارتباط با مشتریان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۸۱۴ تعداد دانلود : ۳۹۱
مدیریت ارتباط با مشتریان سی آرام( CRM ) سودمند و درآمدزاست ، اگر مدیران سازمانها درک دقیقی از آن داشته باشند. اثر حاضر نشان می دهد تعداد زیادی از مدیران ارشد سازمانها به جای تدوین راهبرد بازاریابی، از فناوری سی آرام (CRM) استفاده می کنند. آنها با این کار، عملاً به فروشندگان نرم افزار اجازه می دهند تا رویکرد آنها را در مورد روابط با مشتریان به پیش برند. این نخستین دامی است که مدیران در راه اندازی سی آرام (CRM) اسیر آن می شوند. دامی که به طور مشروح در شماره پیشین به آن پرداخته شد.از آن رو که بودجه ی سنگینی را به شرکتها و موسسات تحمیل می کند بی آنکه آنها را در جلب و جذب و نگهداری مشتریان یاری بخشد. ویژگی این اثر در آن است که راه خروج از این مخاطره را نیز با طرح پرسشهای دقیق معرفی می کند تا شرکتها و موسسات بتوانند با درایت از مدیریت ارتباط با مشتریان یا "" سی آرام( CRM )نهایت استفاده را ببرند.
۴.

جدول زمانبندی سمینارهای 4 ساعته پاییزی در نیمه دوم سال 1386 مربوط به دپارتمان کوچینگ : برگزاری اولین دوره های علمی - کاربردی کوچینگ در TMBA ص 24

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۵۱۸ تعداد دانلود : ۳۷۵
در دو صفحه، مجموعهای از تاریخ برگزاری سمینارهای مربوط به NLP، اناگرام مدیریت، مدیریت بحران، فروشندگی حرفه ای، اندازه گیری رضایت مشتریان، بازاریابی بدون تبلیغات و 000/1 می خوانید که برای اطلاع بیشتر به سایت www.Tmba.ir مراجعه کنید.
۵.

میزگرد : آسیب شناسی آموزشی بازرگانی در کشور

تهیه، تدوین و تنظیم کننده: نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۵۱ تعداد دانلود : ۴۴۵
آسیب شناسی آموزش بازرگانی درکشور "" عنوان ""میزگردی"" بود که در ""سالن سخنرانی"" طبقه ششم موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی وزارت بازرگانی 30 مرداد 1386 برگزار شد! دکتر مهدوی : پیش از انقلاب کارهای بسیار خوب و عالی در بحث آموزش مدیران و آموزش بازرگانی انجام شده بوده است که هنوز ما به سایه آن کارها هم نرسیده ایم. اینکه ما در این ساختمان ( موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی ) نشسته ایم، نشان می دهد که مسئولان جمهوری اسلامی این هزینه بسیار سنگین را کرده اند، زیرا معتقد بودند آموزش بازرگانی مهم است و باید یک مرکز مطالعات در سطح بسیار معتبر معاون وزیر باشد. اما این اعتقاد چگونه پیاده شده است؟ راه راکج رفته ایم چون ما از مفهوم شرکت و کسب و کار، شناخت نداشتیم
۶.

ارتباطات ، کلید موفقیت سرپرستان فروش

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۹۱۶ تعداد دانلود : ۶۷۲
پیتر دراکر، صاحبنطر علم مدیریت در قرن حاضر، اذعان داشت. ارتباطات، ادراک است؛ ارتباطات، انتظار است و ارتباطات مبتنی بر اطلاعات است. سرپرستان فروش باید بدانند افراد تحت نظارتشان وظایف و مسئولیتهای خود را چگونه انجام می دهند. همچنین افراد تحت سرپرستی آنها نیز باید بدانند توقع سرپرستان از آنها چیست و چگونه می توانند به نتیجه و موفقیت برسند، راههای نیل به موفقیت برای طرفین چیست؟ بنابراین قبل از آنکه در بازار به سراغ مشتریان برویم و آنها و نیازهایشان را شناسایی کنیم به .........
۷.

تجزیه و تحلیل منافع اقتصادی تبلیغات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۱۱۲۷ تعداد دانلود : ۵۰۷
چکیده : تبلیغات با وجوه متضاد خود، هم می سازد و هم می سوزاند، آگاه می کند و گمراه می کند ، موجب ترقی و تعالی و پیروزی می شود و باعث خمودگی و شکست و فراموشی می شود. به طور کلی تحلیلهای متناقضی با تبلیغات تجاری ( نظرات حوش بینانه و نظرات بد بینانه ) می شود. موافقان منافع اقتصادی تبلیغات بر این باور هستند که ............
۸.

گفت آوردهای برایان تریسی ، خالق اثر قورباغه ات را قورت بده در تهران

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۴۹ تعداد دانلود : ۸۰۱
برایان تریسی ""خالق اثر قورباغه را قورت بده "" چندی پیش سمیناری را با عنوان "" مدیریت نوین در قرن 21 میلادی "" در تهران برگزار کرد. روزهای 2 ، 3 و 4 خرداد ماه امسال، 1500 شرکت کننده مرکب از استادان، مدیران ارشد سازمانهای دولتی و خصوصی، دانشجویان رشته های بازرگانی، بازاریابی، مدیران و سرپرستان فروش و بازاریابی، و علاقه مندان آثار پرشمار تریسی در دو نوبت مجزای صبح و بعداز ظهر، در این سمینار پرجمعیت حضور یافتند. مشروح گزارش این سمینار را در شماره پیشین خواندید. اینک به وعده ی گفته شده در آن گزارش پرداخته می شود، یعنی گزین گویه های تریسی یا عباراتی که تریسی در این سمینار در قالب ساده ترین جملات ارائه کرد. این وعده حاصل اشتیاق حاضران در سمینار بود که گفتند شور آفرینی این سمینار آنچنان آنان را به خود مجذوب کرد که گاه فرصت یاداشت برداری برای عبارات نغز، مدبرانه و کاربردی تریسی را نداشتند. در 4 صفحه این نشریه، مجموعه اندیشه های برایان تریسی در قالب موضوعات متنوع طبقه بندی و ارائه شده است از جمله قوانین مهم مدیریت در قرن 21 میلادی/ موفقیت / هدف گذاری و ......

معرفی کتاب ها

۱.

معرفی کتابهای خارجی : جعبه ابزار بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : ۷۸۳ تعداد دانلود : ۳۹۳
کتاب جعبه ابزار بازاریابی یکی از کتابهای درخشان از مجموعه کتابهای موفق و کاربردی ضروریات کسب و کاری هاروارد است. این مجموعه کتابها، در واقع عبارتند از مجموعه ای نفیس و به دقت گردآوری شده از دستور العملهای کاربردی ارائه شده در مجموعه کتابهای چاپ شده توسط انتشارات دانشگاه هاروارد در یک حوزه خاص. کتاب مزبور را مهندس امیر توفیقی با نثری شیوا و روان به فارسی برگردانده است و انتشارات .......... آن را چاپ و منتشر کرده است. برای خرید این کتاب به فروشگاه اینترنتی TMBA WWW.Tmba.ir مراجعه کنید.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸