آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸

چکیده

گفت وگوی ما با ژرومه گلن (جروم سی. گلن)، مؤلف کتاب ارزشمند دانشنامه ی بزرگ روشهای آینده پژوهی به سهولت برای نشریه ایجاد شد. گلن، از بنیانگذاران پروژه ی هزاره (ملنیوم)، در این اثر فاخر دانشنامه ی بزرگ روشهای آینده پژوهی 26 روش اصلی آینده پژوهی را توصیف و تشریح کرده است. پرسشهای ما با ژرومه گلن از آینده ی فناوری، و سناریوهایی برای آینده ی فناوری آغاز شد، و به تکنیک جدید سنجش آینده گسترش یافت. این تکنیک که با عنوان ""چرخ آینده"" مشهور است، رویکرد منسجمی برای بررسی پیامدهای تصمیمات و اقدامات ما دارد. ژرومه گلن در این گفت وگوی علمی، از اقدام ابتکاری برنامه ی درسی آینده پژوهی گفت که از سالها پیش کودکان را برای حضور در آینده مهیا می کند. این اقدام ابتکاری دو نتیجه و سود آنی دارد: 1) نسل کنونی همواره باید به آینده بیندیشد. بدون فکر کردن درباره ی آینده، عملاً افراد هیچ شغلی نخواهند داشت؛ چرا که فناوریهای نوین تقریباً تمامی کارها را برعهده خواهند گرفت و بیکاری جهانی یک واقعیت محتوم است. 2) کودکان بیش از ""ژول ورن"" دارای تخیل جسورانه و گستاخی بی پروا هستند. به همین دلیل به راحتی می توانند مرزهای واقعیت را که دارای پشتوانه های عظیم علمی، فنی، و فکری و منطقی است، بشکنند و پا در ""مرزهای آینده"" بگذارند؛ یعنی همان چیزی که اندیشمندان و متفکران کمتر جرأت می کنند. فراموش نکنیم که دانشمندان و متفکران به شدت به این تخیّل جسورانه و گستاخانه ی کودکان برای پیش بینی آینده نیازمندند.

تبلیغات