۱. بازاریابی کتاب/ بازاریابی کتاب در ایران؛ تنگناها، راهکارها نویسنده: احمد آخوندی محسن جاویدمؤید منبع: توسعه مهندسی بازار سال نهم فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۴ شماره ۴۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۱۹۵ چکیده کارگاه ""بازاریابی کتاب"" در دو سال پیش از سوی دکتر مهدی امیرجعفری برای ناشران دانشگاهی برگزار شد. گفت وگوی ما با دکتر مهدی امیرجعفری درباره ی ""بازاریابی کتاب"" بود. در گفت وگوی 2 ساعته تنها توانستیم به یک بخش کوچک ""بازاریابی کتاب"" بپردازیم با عنوان ""ارزش افزوده ی کتاب"". به گفته ی دکتر امیرجعفری، مؤلف کتاب، و مترجم ارزشمند ""مدیریت بازاریابی"" (اثر کاتلر وکلر)، چاپ کتاب برای ناشران خارجی، سود اندکی دارد، در حالی که بیشترین سود و درآمد ناشران خارجی از ارزش افزوده ی کتاب است. با خواندن گفت وگوی ما با دکتر امیرجعفری درمی یابیم از اساس در ایران، ""بازاریابی"" کتاب نمی دانیم و برای تحول صنعت نشر و اقتصاد نشر، ناشران ایرانی باید هم نگرش خود را به ""بازاریابی کتاب"" تغییر دهند و هم برای تحقق ""بازاریابی کتاب"" اقدامات درخشانی را سرمایه گذاری کنند. در غیراین صورت، همچنان در بر همان پاشنه ی لنگ می چرخد که نشر با آن روبه رو است و سهم سرانه ی مطالعه نیز افزایش نخواهد یافت.
۲. تأثیر اینترنت بر ارتباطات بازاریابی یکپارچه در صنعت نشر ایران نویسنده: مریم حق شناس سودابه رادفرد منبع: کتاب مهر تابستان ۱۳۹۳ شماره ۱۳ کلید واژه ها: اینترنت صنعت نشر ارتباطات بازاریابی یکپارچه هم نیروزایی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب اقتصاد کتاب، اقتصاد نشر حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی اینترنت و موتورهای کاوش تعداد بازدید : ۱۱۴۷ چکیده تعداد دانلود : ۵۷۶ در سال های اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در فضای مجازی، تأثیر و تغییرات مهمی بر زندگی اقتصادی و اجتماعی افراد داشته اند. اینترنت از این جریان مستثنا نیست، اینترنت فرصت های زیادی مانند برقراری تعامل و سفارشی سازی فراهم می آورد و مشتریان و سازمان ها می توانند از آن استفاده کنند. نباید این واقعیت که سازمان ها تنها منبع اطلاعات نیستند، را نادیده گرفت. اینترنت حجم عظیمی از اطلاعات و ارتباطات و امکان تعامل افراد با یکدیگر را برای مصرف کنندگان فراهم می آورد. هدف اصلی این مقاله، یافتن پاسخ این سؤال است: چگونه می توانیم اینترنت را با فعالیت های ارتباطی یک سازمان از طریق یک بازاریابی موفق ترکیب کنیم به طوری که هم نیروزایی به خصوص در صنعت نشر ایران محقق گردد؟
۳. اولویت بندی شاخص ها و ابعاد موفقیت در بازاریابی کتاب های دانشگاهی نویسنده: سلیمان مولوی سعید عابسی اسماعیل شاه طهماسبی منبع: مطالعات فرهنگ - ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگی سابق) سال چهاردهم بهار ۱۳۹۲ شماره ۲۱ کلید واژه ها: بازاریابی شاخص کتاب های دانشگاهی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی مدیریت مدیریت بازرگانی مدیریت بازرگانی بازاریابی و مدیریت بازار حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۶۱۳ چکیده تعداد دانلود : ۷۵۲ هدف اصلی این نوشتار شناسایی و اولویت بندی شاخص های موفقیت در بازاریابی کتاب های دانشگاهی است. با انجام مطالعه های مختلف و بررسی پیشینة موضوع، تصمیم های راهبردی و آمیختة بازاریابی به عنوان عوامل محیط داخلی و تکنولوژی و زمان نیز به عنوان عوامل محیط بیرونی تأثیرگذار کسب وکار در نظر گرفته شد. جامعة آماری، ناشران تهرانی و تعداد نمونة آماری 220 نفر می باشد. انتخاب ناشران به روش تصادفی ساده صورت گرفته و برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه استفاده شده است. روایی پرسش نامه به طور صوری و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ تأیید شده است. برای تجزیه و تحلیل داده ها نیز از ضریب همبستگی اسپیرمن و فریدمن استفاده شده است. نتایج رتبه بندی عناصر به ترتیب: موقعیت یابی 048/6، محصول 876/5، زمان 621/5، مکان 308/5، فناوری 161/5، ترفیع 899/4، قیمت 694/4، هدف گذاری، 154/4 و بخش بندی 237/3 می باشد.
۴. بررسی راهکارهای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی نویسنده: مهدی همایی حسین اشرفی ریزی منبع: رادیو فروردین ۱۳۹۲ شماره ۶۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم اجتماعی جامعه شناسی جامعه شناسی فرهنگ مطالعات فرهنگی حوزههای تخصصی علوم اجتماعی ارتباطات ارتباطات و فرهنگ ارتباطات جمعی حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتاب مطالعه و وضعیت مطالعه حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۶۱۱ چکیده تعداد دانلود : ۵۷۶۷
۵. یادی از کتابفروشی تهران در تبریز نویسنده: بهرام حق پرست منبع: جهان کتاب سال پانزدهم آبان و آذر ۱۳۸۹ شماره ۸ و ۹ (پیاپی ۲۵۹) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۱۱۷ چکیده تعداد دانلود : ۶۲۰
۶. تدوین طرح بازاریابی برای کتابخانه ها: ضرورتی اجتناب ناپذیر که از آن غفلت می ورزیم نویسنده: رضا بصیریان جهرمی سمانه نادری جلودار منبع: کتابداری و اطلاع رسانی دوره دوازدهم زمستان ۱۳۸۸ شماره ۴ (۴۸) کلید واژه ها: بازاریابی کتابخانهها طرح بازاریابی حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها مدیریت و سازمان کتابخانه ها تعداد بازدید : ۱۷۴۷ چکیده تعداد دانلود : ۸۱۰ پژوهش حاضر به بررسی نقش و جایگاه بازاریابی در کتابخانهها و همچنین اهمیت و ضرورت وجود یک طرح بازاریابی منسجم برای رسیدن به هدفها و مقاصد از پیش تعیینشده میپردازد. در این پژوهش سعی شده تا با الگوبرداری از ساختار کلّی طرح بازاریابی برای سازمانهای غیرانتفاعی، چارچوبی کلّی برای کتابخانهها و مراکز اطلاعرسانی طراحی گردد. در همین راستا، اصول، تاکتیکها و راهبردهای بازاریابی بررسی و بر اساس آن، چارچوب نهایی طرح در قالب چهار مرحله تدوین گردیده است
۷. استفاده از جلد کتاب برای کتابخانه مرکزی کانزاس سیتی مترجم: نازنین مهرپناه منبع: اطلاع یابی و اطلاع رسانی سال دوم فروردین ۱۳۸۷ شماره ۶ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۰۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۴۷۸
۸. بازاریابی در کتابخانه ها نویسنده: سودابه شاپوری منبع: کتابداری و اطلاع رسانی دوره یازدهم بهار ۱۳۸۷ شماره ۱ (پیاپی ۴۱) کلید واژه ها: تبلیغات ترفیع ترویج آمیخته بازاریابی کتابخانه ها روابط عمومی بازاریابی در کتابخانه ها حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتابخانه ها امور مالی و بیمه کتابخانه ها تعداد بازدید : ۴۱۰۳ چکیده تعداد دانلود : ۱۶۵۰ بازاریابی عاملی ضروری برای حیات سازمانها و مؤسسه های تجاری وغیر تجاری از جمله کتابخانه هاست. به نظر می رسد چارچوب مفهومی بازاریابی درکتابخانه ها انسجام و روشنی کافی ندارد و کتابخانه ها بویژه در ایران، از عوامل بازاریابی به شکل علمی و به میزان کافی بهره نمیبرند. در همین راستا، این مقاله به مباحث نظری پیرامون بازاریابی در کتابخانه ها میپردازد و در صدد است با معرفی چهار «آمیخته بازاریابی» گامی مؤثر در جهت پیشرفت فعالیتهای کتابخانه های کشور بردارد
۹. مروری بر بازاریابی کتاب در ایران و جهان با تاکید بر بازاریابی کتاب کودک نویسنده: لیلا مکتبی فرد منبع: کتابداری و اطلاع رسانی دوره یازدهم بهار ۱۳۸۷ شماره ۱ (پیاپی ۴۱) کلید واژه ها: ناشران اقتصاد نشر تجارت کتاب بازاریابی کتاب بازاریابی کتاب ـ روشها ناشران کودک و نوجوان حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب اقتصاد کتاب، اقتصاد نشر حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم کتابداری موضوعات خاص و کتابخانه ها و کتابداری ادبیات کودک و نوجوان تعداد بازدید : ۳۰۹۳ چکیده تعداد دانلود : ۱۳۴۴ در ادبیات بازرگانی امروز دنیا، بازاریابی به معنی کلیه تلاشهایی است که یک کارآفرین اقتصادی برای طراحی، تولید، توزیع یا فروش کالا و خدمت به مصرف کننده نهایی و جلب رضایت او متحمل میشود. امروزه در کنار فروش و عرضه کالاهای سنتی و مواد طبیعی و مصرفی، کالاها و خدمات فرهنگی نیز جایگاه اقتصادی ویژهای دارند و ناشران به عنوان تولیدکنندگان یکی از شاخصترین اقلام فرهنگی یعنی کتاب، به استفاده از روشهای بازاریابی نیاز دارند. بازاریابی از دو نظام کلی پیروی میکند: محصولگرا[3] و بازارگرا[4]. با توجه به تمرکز نظام بازارگرا بر مصرفکننده[5] و نیازهای او و خصوصیات کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی، استفاده از نظام بازارگرا برای بازاریابی کتاب توصیه میشود. بازاریابی کتاب به شیوههای گوناگونی قابل اجراست. برگزاری نمایشگاههای کتاب[6]، و بازارگرا. با توجه به تمرکز نظام بازارگرا بر مصرفکننده و نیازهای او و خصوصیات کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی، استفاده از نظام بازارگرا برای بازاریابی کتاب توصیه میشود. بازاریابی کتاب به شیوههای گوناگونی قابل اجراست. برگزاری نمایشگاههای کتاب،نوآوری در اداره کتابفروشیها و استفاده از فناوریهای جدید برای فروش کتاب، آگهیهای تجاری، توزیع هدایای تبلیغاتی، انتشار دورهای فهرست انتشارات توسط ناشران، نقد و بررسی کتابها در مطبوعات، وبلاگها، کتابخانههای عمومی و سایر مراکز فرهنگی، توجه بیشتر به وضعیت ظاهری کتاب، برگزاری جشن رونمایی کتاب، چاپ پوستر، اقتباسهای ادبیو... از جمله روشها و فعالیتهایی است که به رونق بازاریابی کتاب در ایران کمک مینماید. بر اساس نمونههای موجود، اعمال برخی از این روشها در میان ناشران کودک، شایعتر از ناشران بزرگسال بوده است. در عین حال، بسیاری از ناشران ایرانی تمایلی به سرمایهگذاری و فعالیت گسترده در حوزه بازاریابی کتاب ندارند، زیرا هزینههای مترتب بر این نوع فعالیتها را بیشتر از میزان سودی که به تجارت آنها باز میگرداند، میدانند.
۱۰. سرمایه گذاری شرکت های تجاری در وب منبع: اطلاع یابی و اطلاع رسانی سال دوم اردیبهشت ۱۳۸۷ شماره ۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری علوم اطلاع رسانی شبکه های اطلاعاتی و کامپیوتری وب تعداد بازدید : ۱۰۳۷ چکیده تعداد دانلود : ۵۱۷
۱۱. جریمه غیرشرعی برای وام کتاب: نشر و پخش کتاب، قصه ای بی پایان و ملال آور ناقد: ناصر مجرد منبع: گزارش اردیبهشت ۱۳۸۴ شماره ۱۶۳ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب اقتصاد کتاب، اقتصاد نشر تعداد بازدید : ۱۲۶۹ چکیده تعداد دانلود : ۶۳۰
۱۲. گزارش: نخستین حضور کتابداران و کتابفروشان ایران عنایت الله مجیدی در کنگره اتحادیه بین المللی انجمن های کتابداران در مادرید اسپانیا ناقد: عنایت الله مجیدی منبع: بخارا خرداد و تیر ۱۳۸۴ شماره ۴۲ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۹۵۱ چکیده تعداد دانلود : ۵۴۰
۱۳. انتشارات دانشگاه کمبریج نویسنده: استفان بورن مترجم: سیمین دخت رضوانی منبع: عیار سال دهم بهار ۱۳۸۴ شماره ۱ (پیاپی ۱۴) حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب انتشارات و وضعیت نشر تعداد بازدید : ۱۲۰۴ چکیده تعداد دانلود : ۵۶۶
۱۴. یک پاتوق فرهنگی و ... ناقد: الهام کریمی منبع: گزارش دی و بهمن ۱۳۸۲ شماره ۱۴۹ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتاب مطالعه و وضعیت مطالعه حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۲۱۷ چکیده تعداد دانلود : ۶۵۰
۱۵. برنامه ریزی و بازاریابی کتاب نویسنده: زهرا موسی زاده منبع: تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانه های عمومی (پیام کتابخانه سابق) زمستان ۱۳۸۰ شماره ۴۳ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب انتشارات و وضعیت نشر تعداد بازدید : ۱۰۶۵ چکیده تعداد دانلود : ۵۳۲
۱۶. کتابفروشی حلقه دیگری از زنجیره بحرانی کتاب نویسنده: عبدالحسین آذرنگ منبع: بخارا فروردین ۱۳۷۸ شماره ۵ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۱۲۵ چکیده تعداد دانلود : ۶۱۰
۱۷. کلک مقاله: نشر: معماری کتاب در ضرورت تعریفی دیگر نویسنده: عبدالحسین آذرنگ منبع: کلک فروردین تا تیر ۱۳۷۴ شماره ۶۱ تا ۶۴ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب صنعت چاپ حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب انتشارات و وضعیت نشر تعداد بازدید : ۱۱۹۵ چکیده تعداد دانلود : ۶۷۰
۱۸. توزیع کتاب، مشکلات و راهبردها نویسنده: حمید آیتی منبع: دانشگاه انقلاب آذر ۱۳۷۳ شماره ویژه کتاب و کتابخوانی ویژه نامه هفته کتاب ۲۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۱۴۱ چکیده تعداد دانلود : ۵۴۳
۱۹. روایتی دیگر از بحران کتاب نویسنده: حسن کیاییان منبع: کلک خرداد ۱۳۷۱ شماره ۲۷ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب اقتصاد کتاب، اقتصاد نشر حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب انتشارات و وضعیت نشر تعداد بازدید : ۱۲۲۶ چکیده تعداد دانلود : ۵۹۴
۲۰. نقد و نظر: کتاب و کتابخوانی در دانمارک نویسنده: مصطفی افشارپارسا منبع: کلک آبان ۱۳۷۰ شماره ۲۰ حوزه های تخصصی: حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب حوزههای تخصصی علوم کتابداری کتاب مطالعه و وضعیت مطالعه حوزههای تخصصی علوم کتابداری صنعت و تجارت کتاب کتاب فروشی و توزیع کتاب تعداد بازدید : ۱۰۶۴ چکیده تعداد دانلود : ۵۴۹