توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار

توسعه مهندسی بازار سال چهارم مهر و آبان 1389 شماره 15

یادداشت ها

گفتگوها

۱.

گفتگو : گفتگوی رودررو با فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی نوین

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 61
فیلیپ کاتلر پدر بازاریابی نوین، به گواه همین متن- که پیش روی شما است- نویسنده ای است چیره دست و مثال زدنی. چیره دستی او از آن روست که توانسته مفاهیم بازاریابی را در عصر کنونی به دور از پیچیدگیهای فنی بازاریابی با زبانی سلیس و واژگانی نرم در عبارتهای کوتاه تبیین کند. گفتنی آنکه کاتلر در مقام یک دانشمند دارای آثار پر صفحه و حجیمی است که دانشجویان و صاحبنظران علمی را به خود مجذوب کرده است و هنوز هم کتابهایش در دنیا در صدر پر فروشترینها قرار دارد. کافی است به سایت آمازون دات کام (www.Amazon.com) مراجعه کنید. افزون بر مقام شامخ علمی، کاتلر دارای مقام و چهره دیگری نیز هست و آن تألیف و تدوین کتابهایی است کم صفحه برای مدیران که فرصتهای اندک و دغدغه های فراوانی دارند؛کتابهایی که به او فرصت داده است تا نزد مدیران نیز پر اشتهار و محبوب باشد و دفاتر مشاوره ای اش را پر رونق سازد. در بین کتابهای کاتلر برای مدیران، کتابی است با نام فیلیپ کاتلر به سؤالات تخصصی شما در بازاریابی پاسخ می دهد.این کتاب به لحاظ شکل و فرم، قلمرو او را به ژورنالیسم و فعالیتهای مطبوعاتی نزدیک می کند. کاتلر خود را در مقام مصاحبه شونده قرار می دهد تا پاسخگوی پرسشهایی باشد که از او شده است. کاتلر در این مقام حداکثر در دو یا چند عبارت باید پرسش را جواب بدهد. متن حاضر که برگرفته شده از سایت کاتلر به نشانی www.kotlermarketig.com، است، با همین رویه از اصول مصاحبه ی ژورنالیستی بهره مند است یعنی پرسش از شما، پاسخ از کاتلر. این متن، پهنه ی عظیمی از دانش بازاریابی را معرفی می کند از اینکه آیا بازاریابی علم، هنر، و یا حرفه است، مأموریت بازاریابی چیست، بازاریابی پشتیبان تولید است یا تولید پشتیبان بازاریابی است، تمایز و مرز بین فروش و بازاریابی در کجاست، جهانی سازی چیست و چه تأثیری خواهد گذاشت، چالش بازاریابی عصر حاضر چیست ، فرصتهای تجاری آینده کدامند، و... کاتلر در این متن کوتاه به همه ی این پرسشها پاسخی شایسته می دهد و از 9 فرصت تجاری مهم نام می برد. برای آگاهی از پاسخهای کوتاه و دیدگاه کاتلر از 9 فرصت تجاری مهم، مطالعه این متن توصیه می شود.

مقالات

۱.

(بازاریابی حسی) مطالعات موردی کمپین بازاریابی حسی پاناسونیک،بیام دبیلیو، و باشگاه آرسنال

مترجم:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 908
بازاریابی حسی"" در زمره ی تازه ترین موضوعات بازاریابی روز دنیا است که توسعه مهندسی بازار در شماره ی پیشین (سال چهارم، شماره 14، تابستان 1389) بدان پرداخت. مصاحبه با محمد سالاری، مدیر دپارتمان بازاریابی حسی شرکت TMBA، معرفی سایت بازاریابی حسی به نشانی www.Experientialmarketing.ir، نوید انتشار کتاب ترجمه شده ی بازاریابی حسی با ترجمه ی پرویز درگی و محمد سالاری در ماههای آتی از سوی TMBA، درج مطالعات موردی از شرکتهای معتبر دنیا نظیر هوندا،ایی بی، آدیداس و فیفا که برای اجرای فعالیتها ی خود از بازاریابی حسی سود بردند، بخشی از اخبار و مطالب آن شماره بود. در این شماره ی نشریه، همچنان مطالعات موردی شرکتهای سامسونگ، اتومبیل ساز معروف، بی ام دبلیو، و باشگاه آرسنال مورد توجه قرار گرفته اند که با اجرای بازاریای حسی به کامیابیهای مالی و نفوذ برند خود دست یافته اند. جالب آنکه درباره ی باشگاه آرسنال، گفتگویی با مدیر بازاریابی این باشگاه آمده است که شیوه های نوینی را در بازاریابی ورزشی معرفی می کند؛ این شیوه ها می تواند برای بازاریابی ورزشی ایران درسهایی داشته باشد.
۲.

تاریخ تحلیلی بازار : سیر تحولات بازاریابی از آغاز تاکنون

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 125
E=mc2 چه ربطی به بازاریابی دارد؟ عنوان مقاله ای است که به سیر تحولات بازاریابی می پردازد. در این سیر تحولی، مؤلفان به سه موقعیت برجسته ی 1) مدیریت علمی تیلور (1911)، 4 پی جروم مک کارتی، و ارزش ادراک شده ی دان سکستون، استاد برجسته و کهنه کار بازاریابی در دانشگاه کلمبیا پرداخته اند. استاد سینا قربانلو یکی از مؤلفان این اثر است؛ مؤلف، مترجم، و محققی که تألیف و ترجمه کتابهای گوناگونی را در حوزه بازاریابی، تبلیغات، مدیریت، روش تحقیق بر عهده دارد و تاکنون بیش از 20 اثر او چاپ و منتشر شده است. قربانلو اینک در پرتو آثار تألیف و ترجمه ای اش با همراهی همکاری جوان کوشیده است تا سیر تحولات بازاریابی را از سال 1911 به این سو تدوین کند. نگاه تحلیلی این اثر می تواند برای برخی صاحبنظران بازاریابی با تأمل و پرسشهای فراوان روبه رو شود که توسعه مهندسی بازار پیشاپیش آمادگی خود را برای درج تأملات و پرسشها اعلام می دارد و آن را به فال نیک می گیرد. شایان ذکر است اثر دریافتی از مؤلفان،70 صفحه و فراتر از ظرفیتهای یک نشریه است. از این رو به صورت سلسله وار در توسعه مهندسی بازار درج می شود. در این شماره، سیر بازاریابی را از آغاز تا حضور نظریه ی 4 پی بازاریابی می خوانید؛ یعنی در دوره ای که شاخص اصلی آن رشد کند فناوری بود، دوره ای که بازاریابی، کار آسانی بود. در این دوره، بازاریابان با سبدی حاوی چند تدبیر (تاکتیک) نظیر تبلیغ، ترویج، فروش، قیمت گذاری، بسته بندی، روابط عمومی و نظایر آن بازار را از وجود محصولات، ویژگیها، و پولی که باید بابت آن پرداخت می شد، آگاه می ساختند.. سپس محصولات از طریق مجاری توزیع شناخته شده و سنتی به بازارها عرضه می شدند واز سوی فروشندگان یا خرده فروشها با کمترین دردسر به فروش می رسیدند. این سیر تحولی بازاریابی ادامه می یابد تا در بازرگانی و تجارت رشته هایی مانند MBA مطرح می شوند. مؤلفان با اشاره به روند MBA، با تیزبینی پرسشها و شواهدی را معرفی می کنند که بزرگانی نظیر وارن بافت، بیل گیتس، استیو جایز جملگی خارج از محدوده های MBA و تحصیلات و مدارج عالی دانشگاهی اقدامات هوشمندانه ای در بازار و تجارت جهانی به راه انداختند که هوش ربا است. و در پی آن، مؤلفان دیدگاه مدیریت نوین را با فرمول MQ = IQ + EQ + PQ در سال 2009 ارائه می کنند که حاصل دیدگاه صاحبنظر برجسته ای به نام جو اوئن است. افشره ی این فرمول چنین است : هوش مدیریتی حاصلجمع هوش عقلانی (IQ)، هوش عاطفی (EQ)، هوش سیاسی است. برای توضیح بیشتر در این باره، مطالعه ی مقاله ی E=mc2چه ربطی به بازاریابی دارد؟ توصیه می شود.
۳.

بازاریابی برای نوجوانان : بازارگرمی برای نوجوانان

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 189
: شما نام و نشان تجاری خود را چگونه و با چه سیاستی به بازار عرضه می کنید به طوری که افراد جامع الشرایط، در یک مکان مناسب و برای یک دلیل مناسب در مورد آن، مشغول به گفتگو شوند؟ در این مقاله، امی هنری در خصوص مفهوم بازارگرمی توضیح می دهد، به تفسیر چگونگی کاربرد بازارگرمی در بازارهای ویژه ی نوجوانان می پردازد و همچنین نکاتی مفید را به منظور سر زبان انداختن نام و نشان تجاری شما، پیشنهاد می شود.
۴.

بازاریابی سیاسی : برندسازی در سیاست؛ درسهای اوباما برای بازاریابان و تبلیغاتیها

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 272
در غرب تفاوتی ندارد شما می خواهید تاید بفروشید، اتومبیل بفروشید، یا یک رئیس جمهور را به ملتی بفروشید، در هر صورت به بازاریابی و تبلیغات وابسته است. در عمل، این توانمندی و تجربه ی بازاریابان است که بتوانند متکی بر اصول، تکنیکها و تاکتیکهای بازاریابی، محصولی را پرفروش کنند یا آرای مردم را بخرند تا رئیس جمهوری را برمسند قدرت بنشانند. اوباما کیست و چه سوابقی دارد، هیلاری کلینتون دارای چه پایگاه اجتماعی است، و یا پیشینه ی ملی مک کین چه منافعی برای امریکا دارد، خارج از موضوعات این مقاله است و به کاندیداهای اخیر ریاست جمهوری امریکا تنها از زیر ذره بین بازاریابی سیاسی بویژه برندسازی می نگرد. نقش و جایگاه ویژه بازاریابان سیاسی در غرب به منظور به پاکردن هیاهوهای تبلیغاتی غیرقابل انکار است، و این متن نیز درپی آن است تا نقش و جایگاه بازاریابان سیاسی را در پیروزی یا شکست کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا در سال 2008 بررسی کند. رسانه های غربی همچنان خبرها و تصاویری از اوباما گرفته تا هیلاری کلینتون و مک کین و تیم انتخاباتی آنها را هنوز اینجا و آنجا پخش می کنند و به این ترتیب باز هم می توان آنان را آزمود که تا چه اندازه درسهایی را از بازاریابی فراگرفته اند. در این مقاله می خوانید : در سال 2009، انجمن تبلیغات امریکا، اوباما را به عنوان بازاریاب و فعال امور تبلیغاتی سال برمی گزیند و مدیر این انجمن در زمان تحویل جایزه به اوباما می گوید : هربار که فعالیت تبلیغاتی تیم اوباما را در ذهن خود مرور می کند، نکته ای جدید و نو می یابد که می تواند به عنوان یک الگو مورد استفاده بازاریابان قرار گیرد.
۵.

بازاریابی میدانی : نقش و وظایف بازارپردازی و بازارپردازان (در گفتگو با محمد بلوریان تهرانی)

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 503
مرچندایزینگ را در ایران به بازارپردازی ترجمه می کنند. این ترجمه ی رایج، برخی از صاحبنظران را برآن داشته که هربار در به کارگیری واژه ی بازارپردازی، توضیحاتی را بیفزایند که مقصود کلام آنها را بهتر انتقال دهد. فارغ از نبود واژه ی دقیقتر در ایران برای مرچندایزینگ، ظاهراً هنوز کتاب مستقلی درباره ی مرچندایزینگ یا بازارپردازی تألیف و ترجمه نشده است. اما گاه دانشجویان بنا به ذوق و علائق شخصی، مرچندایزینگ را به عنوان موضوع پایان نامه ای خویش برگزیده اند که حاصل آن به صورت جسته و گریخته، در فروش برخی از فروشگاههای زنجیره ای یا برخی از کالاها مؤثر افتاده است و این نیز نتایج تحقیقات پیشین را تائید می کند که مرچندایزینگ یا بازارپردازی بر تصمیم خرید مشتریان بشدت تأثیرگذار است. در سودمندی مرچندایزینگ یا بازارپردازی از سوی بسیاری از فروشگاههای زنجیره ای، شرکتها و صاحبان کالاهای مصرفی تردیدی نیست، اما نبود اطلاعات جامع دراین باره مانع از آن شده مرچندایزینگ یا بازارپردازی به عنوان یک مجموعه فعالیت و روشها درکنار سایر فعالیتهای بازاریابی، درست در زمان مناسب اجرا شود، اندازه گیری شود، و برپایه ی نتایج به دست آمده در زمانهای آتی تداوم یابد؛ این در حالی است که شرکتها و صاحبان کالا نیازمند این دانش نظری و کاربردی مرچندایزینگ یا بازارپردازی هستند. مرچندایزینگ یا بازارپردازی به لحاظ دانش نظری بازاریابی، زیرمجموعه ی بازاریابی میدانی است و زمانی که جایگاه فعالیتهای مرچندایزینگ یا بازارپردازی با سایر فعالیتهای بازاریابی پیوندی هدفمند پیدا کنند، سودزایی و اثربخشی آن آشکار خواهد شد. توسعه مهندسی بازار به سهم خود می کوشد برای تعمیق دانش نظری بویژه کاربردی کردن این دانش تلاشهایی را به ثمر رساند. سایت بازاریابی میدانی به نشانی www.Fieldmarketing.ir، درج مقالاتی دراین باره از شماره های پیشین و این شماره ی نشریه، بخشی از آن تلاشها است. افزون بر آن، در این شماره ی نشریه، گفتگویی را با دکتر محمد بلوریان تهرانی داریم که داوری برخی از پایان نامه های دانشجویی را با موضوع مرچندایزینگ یا بازارپردازی برعهده داشته اند و تجارب عملی نیز دارد. بلوریان تهرانی، اکنون عضو هیأت علمی دپارتمان آموزش TMBA، مدرس و مؤلف کتابها و مقالات بازاریابی است؛ متولد 1325، دانش آموخته ی اقتصاد و بازاریابی و دارنده ی مدرک دکتری D.A. از دانشگاه دولتی ایندیانای امریکا. سوابق تدریس او در دانشگاه آزاد واحدهای تهران و کرج، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه علوم و فنون مازندران و دانشکده صدا و سیما است. علاوه بر دانشگاههای فوق وی با سازمان مدیریت صنعتی، مرکز آموزش مدیریت صنعتی، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران، انجمن مدیران صنایع، انجمن مدیریت ایران و سازمان توسعه تجارت نیز سابقه همکاری و تدریس داشته و به موازات آنها سالها به مشاوره و پژوهش بازاریابی و تبلیغات در صنایع و واحدهای تولیدی و خدماتی کشور اشتغال داشته است. گفتگوی ما با دکتر بلوریان تهرانی عمدتاً متکی بر دانش کاربردی مرچندایزینگ یا بازارپردازی است. کوشیدیم از روشها و تکنیکهای مرچندایزینگ فراتر رویم. محورهایی نظیر استخدام و آموزش نیروهای به کار گرفته شده در مرچندایزینگ، زمان مناسب برای اجرای مرچندایزینگ یا بازارپردازی، نحوه ی ارزیابی این فعالیت، تصحیح فعالیت مرچندایزینگ برای اقدامات آتی بخشی از پرسشهایی بود که وی بدان پاسخ گفت. توسعه مهندسی بازار پذیرای آثار و مقالات صاحبنظران درباره ی مرچندایزینگ است، و همچنین از تجارب شرکتها و سازمانهایی که درباره ی مرچندایزینگ یا بازارپردازی اقداماتی را به ثمر رسانده اند، استقبال می کند.
۶.

تبلیغات : 9 فیلم کوتاه تبلیغاتی بی ام دبیلیو

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 957
فیلمهای تبلیغاتی غرب با حضور هنرپیشگان سوپراستار در پی هدفهای افزایش فروش کالا و محصول، برندسازی، وپدیدآیی تصویر جدید برای مشتریان هستند؛ پروژه ای که اتومبیل ساز معروف جهانی یعنی بی ام دبیلیو در سال 2000 آغاز کرد و به موفقیتهای عینی درخشانی دست یافت. اثر حاضر که به صورت موردی (case study)، فعالیت تبلیغاتی بی ام دبیلیو را در حوزه ی تولید و پخش فیلمها ی تبلیغاتی بررسی می کند، درسهایی برای اتومبیل سازان داخلی دارد از جمله آنکه در پی اجرای هر پروژه ی تبلیغاتی باید اثربخشی تبلیغات با معیارهای عینی و سنجشی ارزیابی شود و از آن مهمتر بازگشت سرمایه گذاریهای انجام شده محاسبه و قابل توجیه باشد. این هم وظیفه ی صاحبان کالا و محصولات است که بار هزینه های سنگین تبلیغاتی را برای رسیدن به سودای فروش، درآمدزایی، برندسازی و پدیدآیی تصویر جدید برای مخاطبان و مشتریان تازه متحمل می شوند، و هم وظیفه ی مؤسسات تبلیغات و کارگزاران تبلیغاتی است که باید در قبال دریافت پول، پاسخگو باشند؛ اتفاقی که در ایران از هر دو سو کمتر جدی گرفته می شود و عمدتاً معیارهای کیفی و کلی مبنای داوریها قرار می گیرد. امتیاز برجسته ی مقاله ی حاضر در آن است که نگرانیهای سفارش دهندگان تیزرهای تلویزیونی، دغدغه های بی ام دبیلیو برای بهره بردای از اینترنت را با ذکر جزئیات فیلمها، مدت زمان آن، نام بازیگران سرشناس و دلایل انتخاب آنان و در نهایت استراتژی تبلیغاتی اتومبیل ساز معروف را بازگو میکند.
۷.

تبلیغات : اشتباهات رایج مدیران در اجرای برنامه های تبلیغاتی

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 753
بسیاری از مدیران، با بروز یـکی از حالات چهارگانه ی زیـر، برنامه های جامع تبلیغاتی رابـه اجرا در می آورند: فروش شرکت پایین است؛ پس به کمی تبلیغ نیاز داریم. شرکت رقیب بتازگی فعالیتهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده است. پس ما هم همان اقدام را انجام دهیم تا از رقیب عقب نمانیم.  میزان بودجه ی سالیانه نشان می دهد که می توانیم به اندازه یX تبلیغ کنیم.در واقع این روالی است که مدتها به همین شکل بوده و شکایتی هم صورت نگرفته، پس به همین روش، کار خود را ادامه می دهیم.  اخیراً شرکت نیروی جدیدی (مدیر اجرایی، مدیر بازاریابی، مدیر برند، گرافیست، نیروی تبلیغاتی) استخدام کرده است. پس ضروری است به منظور بهبود شرایط فعلی، تفکرات جدیدی را در شرکت جاری کنیم. تمام رویکرد های فوق اشتباه هستند! حتی در بعضی موارد اتخاذ چنین تصمیماتی می تواند اوضاع را بدتر کند. اجازه دهید تا هر یک از این اشتباهات، مورد به مورد بررسی شود.
۸.

تبلیغات : انواع روشهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 664
پنج روش از مجموعه روشهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات در شماره ی پیشین نشریه توسعه مهندسی بازار (سال چهارم، شماره 14، تابستان 1389) درج شد. در این شماره با 5 روش دیگر از روشهای ارزیابی اثربخشی تبلیغات آشنا خواهیم شد که عبارتند از: • آزمونهای ارتباطی • گروه کانون • آزمونهای روانشناختی یا فیزیولوژیکی • آزمونهای قاب به قاب • آزمونهای درون بازار در پایان، به تعدادی از مدلهای سلسله مراتب اثرات اشاره شده است که عبارتند از: • مدل آیدا، (AIDA) • تکنیک کریسپ (PRCB) • مدل لاویج و استینر • تکنیک های ترکیبی گفتنی آنکه ارزیابی اثربخشی تبلیغات سبب خواهد شد تا شرکتها،مؤسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی بدانند در صورت عدم بازگشت سرمایه در فعالیتهای تبلیغاتی،هدفها و نتایج مغفول خواهد ماند. این در حالی است که فعالیتهای تبلیغاتی به مانند هر فعالیت دیگر مستلزم نتایج عینی، قابل سنجش و ارزیابی است؛ در غیر این صورت ره به جایی نخواهد برد.
۹.

تبلیغات : تبلیغات پنهان در فیلمهای کارتونی و انیمیشن

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 211
تبلیغات پنهان"" قدرت و نفوذ بیشتری دارد و این شیوه از سالهای پیش از سوی کارگزاران تبلیغات برای درآمدزایی و منافع بیشتر شرکتها در حال اجرا است. اثر حاضر که در پی می خوانید، جابه جا از تبلیغات پنهان در فیلمهای کارتونی و انیمیشن نام می برد که کوشیده اند برند، کالا،یا محصولی را به صورت غیر مستقیم و با ظرافت معرفی کنند. ویژگی برجسته ی این اثر در آن است که شما در پایان با طیف گسترده ای از فست فود ها، نوشابه ها، کفشهای ورزشی،شیرینی، اتومبیل،شوینده ها، رستورانها،...روبه روئید که هوشمندانه و ظریف در آغاز، وسط، پایان، و یا حاشیه ی کارتونها و انیمیشن ها جا خوش کرده اند. شایسته یاد آوری است که پیش از این خوانندگان با تبلیغات پنهان در فیلمها ی سینما، شبکه های خبری، شعر و موسیقی، کتاب، و بازیهای رایانه ای و ویدئویی آشنا شدند که مطالعه ی شماره های پیشین توسعه مهندسی بازار و مراجعه به آن ضروری است.
۱۰.

خرده فروشی : کلیدی ترین عوامل بازاریابی در فروشگاه

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 741
خرده فروشی در ایران به شدت در حال گسترش است. این را خبرهای جسته و گریخته ی روزنامه ها و جراید رسمی کشور می گویند. کدام خرده فروشان می توانند سهم بیشتری از بازار را به سود خود جذب کنند، این پرسش مدیران و بنیانگذاران فروشگاههای خرده فروشی است که هم در آغاز و هم در تداوم فعالیتهای کسب و کار همواره از خود می پرسند تا بتوانند درکنار رقبا درآمدزایی داشته باشند. متن حاضر به رغم سادگی، این پرسش را پاسخ می دهد. ویژگی این پاسخها در آن است که در قالبی کلیشه ای در 7 سی (7c) تدوین و برای فروشگاههای خرده فروشی همچنان ایده های مبتکرانه ای دارد. مؤلف این اثر در جایی نیز به ابتکار شخصی اش سرواژه ای را با عنوان شارپ (Sharp) معرفی می کند که خود در انتقال و به خاطرماندن مفاهیم پایه ای سهم بسزایی دارد. شارپ دربرگیرنده ی عناصری نظیر آماده به خدمت بودن / لبخند بر لب داشتن، گوش دادن، توجه و مراقبت کردن، پاسخگویی و مسئولیت پذیری و درنهایت حل مسائل مشتری است. هر یک از این عنوانها در کوتاهترین توضیحات، راهکارهای عملی برای مدیران و فروشگاههای خرده فروشی دارد، افزون برآن وظایف کارکنان خرده فروشی را نیز مشخص می کند.
۱۱.

خرده فروشی : چهره ی آراسته هر کسب وکار

حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 728
ویترین فروشگاه"" می تواند ""پاخور فروشگاه"" را بالا ببرد؛ یعنی مشتری با دیدن ویترین آراسته همشأن کالا و محصول، این حس در او پدید آید که وارد فروشگاه شود.از این پس، سایر ویژگیهای فیزیکی نظیر پاکیزگی، نورپردازی، هوا، صدا، رایحه، طعم، رنگ می توانند خروج مشتری را از فروشگاه به تأخیر بیندازند، رغبت او را به ماندن برانگیزند، تا جایی که این پیام به مشتری القا شود که اکنون زمان آن است که باید دست به کیف یا دست به جیب شود. تمامی جلوه نماییهای ظاهری فروشگاه از ویترین گرفته تا سایر ویژگیهای فیزیکی در این متن بررسی شده است. با وجود این، بجاست اگر بگوئیم برای مکانهایی مثل موزه ها که خرید و فروش کالا و محصول به معنای رایج آن کمتر جایی دارد، مدیران موزه ترجیح می دهند بازدیدکنندگان با تانی بیشتری از آثار دیدن کنند - این متن نیز کاربردهای فراوانی دارد. ""عبور از کلیشه ها"" ویژگی این متن است آنجا که می خوانید: یک محیط به هم ریخته، مشتری را از خود دور می کند اما در یک مغازه ی عتیقه فروشی همین آشفتگی ممکن است مشتری را به کشف یک گنج با ارزش ترغیب کند!
۱۲.

نکته های بازاریابی : اسرار بازاریابی

نویسنده:
حوزه های تخصصی:
تعداد بازدید : 946
قواعد بازاریابی میتواند گاهی اوقات پیچیده و گیجکننده باشد. به عنوان یک کهنه سرباز بازاریابی، بازاریابان بیشماری را دیدم که در زمینه های مختلف بازاریابی تأثیر اندکی در نتایج بازاریابی داشته اند. بر اساس تجاربم چهار عنصر حیاتی برای داشتن یک بازاریابی موفق لازم است. به عنوان یک بازاریاب وظیفه ما است که بخشهای بازار را بشناسیم نه آنکه مشتری را پشت درهای بسته ی فروشگاه رها کنیم. انرژی خود را بیشتر صرف ایجاد روابط با مشتری کنید

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۸