مقالات
حوزه های تخصصی:
هدف مقاله حاضر مطالعه عوامل موثر بر پذیرش و بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات در روستاهای استان فارس است. چارچوب نظری مورد استفاده مبتنی بر پژوهشهای پیشین داخلی و خارجی وترکیبی از نظریههای جامعهشناختی و جامعه اطلاعاتی است. مدل تجربی برگرفته از آن شامل 18 متغیر مستقل و پذیرش و بکارگیری فنآوری اطلاعات بهمثابه متغیر وابسته است. این پژوهش به شیوه پیمایش در 68 روستای استان فارس که دارای این فنآوری هستند با حجم نمونه 389 خانوار انجام شده است. پس از آزمون 18 فرضیه، نتایج بهدست آمده چنین است: بین سن، شغل، تحصیلات، آشنایی با زبان انگلیسی، دانش و آگاهی روستائیان، نگرش روستائیان به زیر ساختها و تجهیزات فراهم شده در دفاتر، نوع و نحوه ارائه خدمات در دفاتر، کنترل و نظارت، تبلیغات، وجود انگیزه برای بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش روستائیان در مورد رایانه، میزان مهارت کارگزاران، دستورالعملها و آیین نامههای مربوط به دفاتر، نگرش روستائیان به اهداف دولت و نگرش روستائیان به سرمایهگذاری و هزینههای انجام شده در دفاتر با پذیرش و بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنیداری وجود دارد. در مقابل بین جنس، درآمد و نگرش روستائیان به مدیریت دفاتر با پذیرش و بکارگیری فنآوری اطلاعات و ارتباطات رابطه معنیداری وجود ندارد.
برجسته سازی اخبار انرژی هسته ای ایران در بخش فارسی سایت های بی بی سی و صدای آمریکا
حوزه های تخصصی:
برنامه های هستهای جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمترین مباحث و مسایل در داخل ایران و در سطح بینالمللی است. از زمان مطرح شدن این برنامهها، کشورهای غربی و در راس آنها، ایالات متحده آمریکا واکنشهای مکرر و تندی را علیه این فعالیتها ابراز کردند؛ این کشورها ادعا میکنند که ایران در پس این فعالیتها احتمالاً قصد دسترسی به تسلیحات اتمی را دارد؛ ولی جمهوری اسلامی ایران بر این اعتقاد است که تمامی فعالیتهای هستهایش، صلحآمیز و در چارچوب تعهدات آژانس بین المللی انرژی اتمی است. این مقاله با روش تحلیل محتوا به ارزیابی چگونگی برجستهسازی اخبار انرژی هستهای ایران در بخش فارسی سایتهای صدای آمریکا و بیبیسی میپردازد. همچنین در این مقاله تفاوت دیدگاه رسانههای مذکور در خصوص فعالیتهای اتمی ایران، با در نظر گرفتن مفهوم دروازهبانی و نظریه برجستهسازی، طی سه سال (1385-1383) مورد تحلیل قرار میگیرد.
گذار از مدیریت سازمانی به راهبرد فرهنگ ارتباطی
حوزه های تخصصی:
ادبیات رشته مدیریت رسانه در سالهای گذشته، تمرکز بر مدیریت سازمانی بوده است و وجه رسانهای آن، در پردازش و هدایت پیام در محیط ارتباطی، مغفول مانده است. در عمل هم، ناکارآمدی طیف گسترده سازمانهای رسانهای با تغییرات گسترده اجتماعی ما را به بازتعریف ساختار و کارکرد نوین برای این سازمانها وا میدارد. از سویی کارکردهای نامطلوب رسانههای موجود، منجر به شکلگیری روندهایی نامطلوب شده است که نویسندگان مقاله با بهرهگیری از نظریهها و مستندات موجود و تحلیل ادبیات حوزه رسانه به مستندسازی این روندها اهتمام داشتهاند تا بتوانند گفتمان حوزه رسانه را صورتبندی کنند و با طراحی یک راهبرد ارتباطی منسجم، بهمنزله یک نقشه جامع راه، شرایط جایگزینی ساختار فعلی را درگفتمانی تازه تدارک ببینند. با این راهبرد، در این مقاله یک نگرش مدیریتی کلان در حوزه رسانه بازتعریف میکنیم و در قالب یک پژوهش گفتمانی با استفاده از روش تحلیل گفتمان و با مستندسازی پارادایمهای گفتمان حاکم بر رسانهها، فراروند های موجود، استخراج و یک راهبرد فرهنگ ارتباطات رسانهای برای گذار از شرایط موجود و نقشآفرینی موثر و متوازن رسانهها در تغییرات فرهنگی و اجتماعی، معرفی میکنیم. بر اساس عناصر این فضای گفتمانی، نقشهایی را در سه حوزه فرهنگی، اجتماعی و زبانی برای رسانهها رصد کرده و با تفکیک حوزه سیاستگذاری و مدیریت اجرایی رسانهها، ملاحظات مدیریتی را برای استمرار این نقشآفرینی پیشنهاد میکنیم.
راهی برای مبارزه با بحران هویت در وبلاگهای ایرانی
حوزه های تخصصی:
هویت در عصر جهانیشدن معنای چند پارهای است که مفهومی نسبی دارد. سردرگمی، تردید و اضطراب از پیامدهای چند پاره شدن هویت در عصر جدید است. در این مقاله ، با رویکرد خاصگرایی فرهنگی، نشانههای خاصگرایی فرهنگی در فضای مجازی و در قالب وبلاگ مطالعه میشود. در این مقاله دادهها با روش کتابخانهای و جستجوی اینترنتی جمع آوری شدهاند. خاصگرایی فرهنگی در پی بازسازی هویت به شکل سنتی عمل میکند. طرد جهانیشدن، تاکید بر سرزمین, بازسازی روایت تاریخی، تشکیل جماعتهای منسجم، متمایز شدن از دیگران و تاکید بر مطلقگرایی ویژگیهای خاصگرایی فرهنگی است. با توجه به اهمیت فضای مجازی در زندگی دو فضایی و اهمیت این فضا در دریافت اطلاعات، همچنین با توجه به این که قالب وبلاگ یکی از زمینههای پرطرفدار در فضای مجازی است که ویژگیهای منحصر به فردی از جمله ایجاد ارتباط غیر رسمیبا مخاطب و امکان نگارش به وسیله هر نویسنده ای با هر سطح سواد و تحصیلات (اگر چه میتواند حوزه ای کاملا تخصصی باشد ودرین صورت کارایی بیشتری دارد) و در هر موضوعی را دارد، نشانههای خاصگرایی فرهنگی را در فضای مجازی و در قالب وبلاگ مطالعه میکنم. وبلاگها با روش نمونه گیری ساده و تصادفی، براساس فهرست وبلاگهای مربوط به سفر و جهانگردی در بلاگفا انتخاب شدهاند. این مقاله نمودهای مختلف خاصگرایی را شرح میدهد و نشان میدهد که این نمودها با فراوانی بالایی در نگارش وبلاگهای قومیتی، وجود دارند. این موضوع نشان میدهد که فضای مجازی در رفع مشکلات بحران هویت و ساختن هویتهایی با ویژگیهای منحصر به فرد نقش دارد.
شناسایی و اولویتبندی پارامترهای مؤثر در اثربخشی تبلیغات اینترنتی
حوزه های تخصصی:
مسالهای که این مقاله به آن میپردازد به رابطه تبلیغات و اینترنت مربوط میشود. این مقاله میخواهد به این پرسش پاسخ دهد که شرکتهای تجاری و تبلیغاتی برای افزایش توجه مخاطبان و برخورداری تبلیغ از مؤلفههای اثربخش و تاثیر گذار، از کدام پارامترهای تاثیرگذار در تبلیغات اینترنتی باید استفاده کنند؟ از این نظر، این مقاله بهدنبال شناسایی و سپس اولویتبندی پارامترهای مؤثر بر تبلیغات اینترنتی است.
توضیح آنکه آگهیهای تبلیغاتی که زمانی مؤثرترین و کارآمدترین روش مارکسازی و نیز موتور نفوذ محصولات جدید بودند، این روزها بهدلیل رشد و گسترش خود، در معرض تهدید قرار گرفتهاند. چراکه هر چه گستره تبلیغات بیشتر شده توجه مردم به آگهیهای بازرگانی کمتر شده است. تبلیغات مکرر سبب کاهش توانایی و ظرفیت کسب فضایی در ذهن مشتریان میشود. مساله مهم برای شرکتها نیز این است که تبلیغ آنها از مؤلفههای اثر بخش و تاثیر گذار برخوردار باشد. بدین ترتیب این مقاله میخواهد به این دانش دسترسی پیدا کند و راههای افزایش بهرهوری تبلیغات را شناسایی و معرفی کند. در این مقاله ضمن بیان نتایج کلی، بهدلیل گستردگی پژوهش انجام شده برای این مطالعه، تنها به تفسیر نتایج گروه عوامل مرتبط با بازار اشاره میشود.
مخاطب، ارتباطات رسانهای و پایان ارتباطات جمعی
حوزه های تخصصی:
با به پایان رسیدن عصر ارتباط "جمعی" و جایگزینی ارتباط "رسانهای" و همچنین رفتار غیر قابل پیشبینی مخاطبان بهدلیل افزایش سواد رسانهای، تعدد و تنوع وسایل ارتباطی، امکان دسترسی به وسایل ارتباطی گوناگون و بسیاری از عوامل روانشناختی، جامعهشناختی و فنآورانه دیگر از یکسو، و افزایش میزان تحرک جغرافیایی و مهاجرت افراد از سوی دیگر، مقاله حاضر بر آن است تا با در نظر داشتن دو رویکرد "جامعهشناختی" و "نشانهشناختی" و تلفیق دیدگاههای "مخاطبمحور" و "رسانهمحور" با تکیه بر پیشینه و هویت فرهنگی مخاطبان، رفتار رسانهای آنان در مهاجرت را مورد بازبینی قرار دهد. به این منظور رفتار رسانهای ایرانیان شهر تورنتو در کشور کانادا با استفاده از روش پیمایش مطالعه میشود. در این مطالعه رابطه بین میزان تعلقات فرهنگی مخاطبان و چگونگی استفاده آنان از رسانهها، و همچنین رابطه بین نیازهای آنان و نوع رسانه انتخابی شناسایی میشود. در این مقاله گزارش نتایج حاصل از پژوهش در دو بخش نظری و میدانی ارائه میشود.