مجله جهانی رسانه

مجله جهانی رسانه

مجله جهانی رسانه دوره یازدهم بهار و تابستان 1395 شماره 1 (پیاپی 21) (مقاله علمی وزارت علوم)

مقالات

۱.

رسانه و سیاست مصرف در بریتانیا; جنون گاوی، تغییراقلیم جهانی و ایدئولوژی های مرگبار(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 287 تعداد دانلود : 17
در دهه 1980 خطر مصرف فرآورده های گاوی برای سلامت عمومی در تمام بریتانیا آشکار شد. در این مقاله، سیاست های دولت های محافظه کار که پشت سرهم در بریتانیا بر سر کار می آمدند و با گفتمان سازی سیاسی -رسانه ای اجازه گسترش چنین خطری را دادند، با کنش های صنایع سوخت فسیلی و متحدان سیاسی آن ها مقایسه و هم سنجی می شوند. این کنش ها به چشم انداز کنونی در انقراض انبوه منتهی شد که به وسیله مزاحمت در فرآیند تغییر اقلیم زیست انسانی ایجاد شده بود. گفته می شود که ایدئولوژی های طرفدران حق بقا به همراه تعهد به عملکرد بی قید و بند «عوامل مؤثر در بازار» از دلایل تمایل بخش هایی از طبقات حاکم بود تا راه را برای خطر انقراض های گروهی از طریق مصرف و احتراق سوخت های فسیلی هموار کنند.
۲.

دریافت پیام در رسانه ها و تئاتر: درباره طرحواره ها و انگیزه های رسانه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 61 تعداد دانلود : 117
رابطه تفسیری میان مخاطب و رسانه موضوع تحقیق مطالعات دریافت مخاطب و بخش عمده ای از انسان شناسی تئاتر است. این مقاله این بحث را باز می کند که آیا با مطالعات دریافت مخاطب می توان موضوع بیننده را در انسان شناسی تئاتر بیشتر توسعه داد، به طوری که بتوان زمینه پژوهش های نظری و تجربی آتی درباره طرح واره ها و انگیزه های رسانه ای را تقویت کرد؟ این مقاله با تاکید بر این عنوان و بازتایید فرض باتسون درباره شباهت های اساسی میان بافتار و مسائل مختلف مربوط به آنها، می تواند مسیرهایی را برای پژوهش های بعدی درباره مخاطب رسانه ها با در نظر گرفتن عصر حاضر پیشنهاد کند. برخی از نتایج نشان می دهند که انگیزه ها و طرحواره های رسانه ای آن گونه که در این مقاله نشان داده شدند، درصدد هستند که انگیزه را در سطح نظریه با مراجعه به محرک های فردی به مخاطب نسبت دهند. این هم توجیهی است برای تفاوت های رفتاری میان اشخاص و تفاوت های (واریانس) رفتاری یک فرد. این دیدگاه معارفه ای درباره مساله طرحواره- انگیزه در دریافت محتوای رسانه ها شامل تعاملات میان حوزه های عمومی و خصوصی پیام رسانه ای می شود و همچنین به عنوان زمینه ای به کار می رود که در آن پژوهش های مختلفی درباره مسائل دقیق رسانه ها می تواند شکل بگیرد. پژوهش هایی که قرار است انجام شود و در آنها طرحواره-هدف فرافرهنگی بلندمرتبه انسانی نه تنها لحاظ می گردد، بلکه مشهود و برجسته بوده و قابل انطباق با تمام عناوین می باشند.
۳.

استفاده از مثلث بلاغت در سخنرانی های دبیرکل حزب الله، سید حسن نصرالله(مقاله علمی وزارت علوم)

نویسنده:
تعداد بازدید : 649 تعداد دانلود : 888
این تحقیق اشاره ی دقیقی به مثلث بلاغت و دلالت آن در سخنرانی های دبیر کل حزب الله سید حسن نصرالله دارد. این مقاله مطابق تحلیل گفتمان انتقادی، ساختارهای خُرد و کلان سخنرانی های نصرالله را روشن می سازد. این تحقیق تحلیل را از طریق تمرکز اجمالی بر زندگینامه ی نصرالله بافتارسازی نموده و قبل از اشاره به ساختار کلی سخنرانی ها، بافتارهای آنها را شناسایی و مثلث بلاغت- اتوس، لوگوس و پاتوس [شورمندی، مرجعیت مداری و خردمندی] را در آنها کشف می کند. هم چنین به تفسیر معنای نشانه های مرتبط در این سخنرانی ها می پردازد، زیرا آنها با مثلث بلاغت مشارکت می نمایند و در نهایت موجب افزایش محبوبیت و اعتبار نصرالله می شوند. در این راستا، استنتاج مقاله این است که سه مؤلفه ی مثلث بلاغت در سخنرانی های نصرالله با یکدیگر مرتبط بوده، در جهت دستیابی به اهداف این رهبر و سازمانش عمل می نمایند.
۴.

عوامل مؤثر بر انتخاب سبک زندگی سلامت محور شهروندان شهر تهران با تاکید بر مصرف رسانه ای(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 449 تعداد دانلود : 518
امروزه با توجه به کنترل بیماری های واگیردار و افزایش طول عمر جوامع بشری، بیماری هایی بوجود آمده اند که کاملاً به تغذیه ی انسان ها ارتباط دارند. انواع سرطان، چاقی، دیابت، فشارخون از جمله بیماری هایی هستند که توجه کارشناسان را به مسئله تغذیه و سلامت دوچندان کرده است. کنترل بیماری های غیرواگیر تاحدود زیادی نشئت گرفته از سبک های زندگی غلطی است که منجر به انواع بیماری ها و مرگ و میر های زودرس شده اند. امروزه جامعه شناسان براین باورند که این سبک های زندگی افراد است که می تواند آنان را سالم نگه دارد یا به بیماری مبتلا کند. در این میان، غالب افراد بر این باورند که در زمینه سبک های زندگی، خودشان دست به انتخاب می زنند درحالی که تا حدود زیادی اینگونه نیست. در این پیمایش تلاش شده است تا پارامترهای تاثیرگذار (شامل: مصرف رسانه ای افراد، پایگاه اقتصادی – اجتماعی) بر روی سبک زندگی سلامت محور شهروندان مناطق 22 گانه شهر تهران مورد مطالعه قرار گیرد. نتایج به دست آمده از این پیمایش (با نمونه آماری 802 نفر از افراد 18 سال به بالا) حاکی از آن است که بین مصرف رسانه ای افراد و سبک زندگی سلامت محور و همچنین بین سبک زندگی سلامت محور افراد و پایگاه اجتماعی و اقتصادی آنها ارتباط معناداری وجود دارد. به عبارت دیگر، سبک های زندگی سالم تر بیشتر در بین افرادی که مصرف رسانه ای بالاتری دارند، مشاهده شده است.
۵.

ارزیابی عوامل موثر بر محبوبیت تبلیغات در رسانه اجتماعی آنلاین(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 952 تعداد دانلود : 466
در این مقاله پژوهشی تلاش کرده ایم با ارزیابی سیستماتیک مدل های موجود در زمینه شبکه های اجتماعی آنلاین، آن دسته از عواملی که روی محبوبیت تبلیغات نام های تجاری در رسانه های اجتماعی تاثیر دارند را شناسایی و یک مدل مفهومی برای نشان دادن اثر محتوی به کار رفته در پیام نام های تجاری را ارائه کنیم. همچنین با توجه به عوامل ذکر شده 11 فرضیه در نظر گرفته ایم که هر کدام از آنها را به وسیله عامل های اندازه گیری محبوبیت پیام ها (تعداد پسندیدن، تعداد نظرو تعداد اشتراک گذاری) مورد ارزیابی قرار داده ایم. برای آزمون فرضیه های مطرح شده پرسشنامه هایی در نظر گرفته ایم. این پرسشنامه ها در میان دانشجویان دوره کارشناسی به بالا در دانشگاه های شهر تهران توزیع شدند و نتایج حاصل از آنها مورد تحلیل قرار گرفتند. یافته ها نشان دادند که عامل هایی مانند «پیام های سرگرم کننده»، «استفاده از عکس در پیام ها» و «موقعیت پیام ها» می تواند تاثیر زیادی بر روی بالا رفتن محبوبیت پیام ها داشته باشند.
۶.

اینترنت، جوانان و پیوندهای اجتماعی: مطالعه رابطه اینترنت، شبکه گفتگوی مرکزی و پیوندهای اجتماعی جوانان دانشجو(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 304 تعداد دانلود : 538
این پژوهش به مطالعه چگونگی رابطه اینترنت و پیوندهای اجتماعی در شبکه گفتگوی مرکزی جوانان دانشجو پرداخته است. در این پیمایش، 404 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شیراز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و به سئوالات پرسشنامه پاسخ داده اند. چارچوب نظری مطالعه، ترکیبی از نظریات گرانووترو، بری ولمن و هایثورنث ویت در باب پیوندهای قوی و ضعیف و شبکه های اجتماعی افراد بوده است. به منظور مطالعه دقیق تر چگونگی رابطه اینترنت و شبکه گفتگوی مرکزی دانشجویان، دو بعد استفاده تعاملی (تعاملات برخط) و غیرتعاملی(استفاده عمومی) از یکدیگر متمایز شده اند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که پیوندهای موجود در شبکه گفتگوی مرکزی افراد بیشتر از نوع پیوندهای قوی بوده است تا ضعیف؛ و شبکه آنها از دامنه (تنوع) کمی برخوردار بوده است. در مجموع، زنان، افراد متاهل، دانشجویان مقطع دکتری و طبقه متوسط دارای بیشترین پیوندهای قوی به نسبت دیگران بوده اند. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده های تعاملی از اینترنت با پیوندهای قوی؛ و استفاده های غیرتعاملی با پیوندهای ضعیف موجود در شبکه گفتگوی مرکزی همبستگی مثبت و معنادار دارد. همچنین اینترنت توانسته است دوستان مجازی افراد را افزایش دهد که از نوع پیوندهای ضعیف خارج از شبکه گفتگوی مرکزی هستند. اما هیچ کدام از ابعاد اینترنت با اندازه شبکه گفتگوی مرکزی و دامنه شبکه رابطه معنا دار نداشته است. در مجموع به نظر می رسد که اینترنت تغییری در ساختار شبکه مرکزی افراد بوجود نیاورده و افراد اعضاء شبکه گفتگوی مرکزی خود را از طریق اینترنت انتخاب نمی کنند؛ بلکه اینترنت بیشتر وسیله ای است برای در تماس بودن با پیوندهای از قبل موجود در شبکه گفتگوی مرکزی جوانان.
۷.

مطالعه تغییرات طرحواره های بین فرهنگی کاربران به واسطه شبکه اجتماعی کوچ سرفینگ(مقاله علمی وزارت علوم)

تعداد بازدید : 119 تعداد دانلود : 161
این مقاله به مطالعه ی تاثیر شبکه ی اجتماعی مهمان نوازی کوچ سرفینگ بر دانش طرح واره بین فرهنگی کاربران نسبت به فرهنگ یکدیگر پرداخته است. به این منظور از نظریات اندیکات و همکاران که مفهوم توسعه ی دانش بین فرهنگی را طی شرایطی خاص در سطح و عمق مطرح کرده اند، بهره گرفته است. بر اساس مفهوم توسعه ی بین فرهنگی، دانش طرح واره ها با قرار گرفتن در چارچوب فرهنگی جدید، در سطح افزایش پیدا کرده و با سپری کردن زمان زیاد در عمق افزایش پیدا می کنند. مطالعه حاضر به دنبال تبیین تاثیر شبکه ی اجتماعی و مهمان نوازی کوچ سرفینگ بر توسعه ی دانش طرح واره های بین فرهنگی کابران و تغییر کلیشه های ذهنی آنها درباره یک فرهنگ دیگر می باشد. به این منظور روش استفاده شده در تحقیق، تحلیل محتوای کیفی است که بر اساس آن مقوله بندی های مرتبط در دو مرحله تقسیم بندی شده اند. در مرحله ی اول توسعه ی دانش بین فرهنگی کاربران در سطح و عمق و در مرحله ی دوم امکان تغییر کلیشه های ذهنی به واسطه این شیوه از سفر مورد تحلیل و ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان می دهد که این شبکه توانسته دانش طرح واره بین فرهنگی کاربران را در سطح افزایش دهد و در تغییر کلیشه های بین فرهنگی گام های موثری برداشته است اما امکان تغییر چشمگیر آن در عمق را نداشته است.

آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۰