نقش مکتب در تبدیل ایده پیشرفت سیاسی به خیر و کنش جمعی (مقاله پژوهشی حوزه)
درجه علمی: علمی-پژوهشی (حوزوی)
آرشیو
چکیده
مقاله حاضر به بررسی نقش و تأثیر مکتب در تبدیل ایده پیشرفت سیاسی به خیرجمعی در جمهوری اسلامی ایران می پردازد. هدف از این پژوهش، ارزیابی پذیرفته شدن ایده پیشرفت سیاسی به عنوان یک مطالبه عمومی در جامعه ایرانی و نقش مکتب در تحقق آن است. برای رسیدن به این هدف، سه مرحله مختلف پیگیری شده است. در مرحله اول، منافع چهارگانه ی هویتی، ایدئولوژیک، انسان دوستانه و میهن دوستانه که مبتنی بر مکتب تشیع است، به عنوان فصل مشترک مکتب و پیشرفت سیاسی شناخته می شوند. در مرحله دوم، سه بعد بینشی (فلسفه سیاسی اسلام)، گرایشی (حوزه اخلاق سیاسی) و رفتاری (فقه سیاسی) مکتب بررسی و توضیح داده شده است. در مرحله سوم، بررسی شده است که ایده پیشرفت سیاسی به عنوان یک خیرجمعی تلقی می شود و ارکان سه گانه ی رهبر، دولت و مردم با کنش جمعی به تحقق این خیرجمعی پرداخته اند. روش کارکرد مکتب برای رسیدن به منفعت مشترک توضیح داده شده و بیان می شود که رهبر به عنوان تبیین کننده و روشنگر مکتب، دولت به عنوان فراهم کننده بستر مناسب برای اجرا و مردم به عنوان آموزان و پیروان مکتب نقش های خاص خود را ایفا می کنند. بر این اساس، تعامل و همکاری میان این ارکان در جامعه برای اجرای صحیح و موثر مکتب، سبب می شود که ایده پیشرفت سیاسی به خیرجمعی تبدیل شود و منجر به پیشرفت همه جانبه در نظام جمهوری اسلامی ایران گردد. از این رو، درک نقش مکتب در تحقق ایده پیشرفت سیاسی و توسعه جامعه ایرانی بسیار مهم است.The role of the Shia school in transforming the idea of political progress into good and collective action
This article examines the role and influence of the school in transforming the idea of political progress into a common goodinthe Islamic Republic of Iran.The purpose of this research is to evaluate the acceptance of the idea of political progress as a general demand in Iranian society and the role of the school in its realization.To achieve this goal,three different steps have been followed.In the first stage,thefour interestsof identity,ideology,philanthropy,and patriotism,which are based onthe school of Shiism,are known asthe intersection of the school and political progress.In the secondstage,three dimensions of vision(Islamic political philosophy),orientation(political ethics)and behavior(political jurisprudence)of the school havebeen examined andexplained.In the third stage,it has been investigated that the idea of politicalprogress is considered as a collective good, and the three pillars of the leader,the governmentandthe people have realized this collective good through collective action.The working method of the school to achieve common benefit isexplained and it isstated that the leader as the explainer and enlightener of the school, the government as the provider of the appropriate platform for implementation and the people as students and followers of the school play their own roles.Based on this, the interaction and cooperation between these elements in the society for the correct and effective implementation of the school will cause the idea of political progress to become a collective good and lead to comprehensive progress in the system of the Islamic Republic of Iran.Therefore, it isvery important tounderstand the role of school in realizing the idea of political progress and development of Iranian society.