آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف: بازخورد مدتهاست که به عنوان یکی از مؤثرترین راهبردهای آموزشی برای تقویت یادگیری، حمایت شده است. به عبارتی؛ بازخورد زیربنای بسیاری از پیشرفتهای مهم در حوزه آموزش است. در این راستا، ارائه مدل بازخورد عملکرد سازنده به اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی که مصداق بارز کارکنان دانشی اند، هدف اصلی پژوهش در نظر گرفته شد. روش: پژوهش حاضر به لحاظ مبانی فلسفی، در زمره پارادیم تفسیری قرار گرفت و دارای رویکرد استقرایی- قیاسی بود. راهبرد پژوهش، نظریه داده بنیاد چندگانه(نسخه گلدکل و کرونهلم)، و ابزار گردآوری، اطلاعات مصاحبه های نیمه ساختاریافته انتخاب شد. ویژگی های مشارکت کنندگان پژوهش بر اساس روش نمونه گیری نظری، 30 نفر بود. تجزیه و تحلیل اطلاعات با استفاده از کدگذاری استقرایی(خلق مفاهیم مقوله ها)، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی(خلق نظریه) صورت گرفت. در نهایت برای ارزیابی کیفیت پژوهش، از شاخصهای ده گانه مقبولیت استفاده شد. یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که مدل بازخورد عملکرد سازنده اعضای هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، بازخورد تعاملی است و عواملی همانند شرایط علّی و موانع مرتبط با دانشجو، استاد و سیستم ارزشیابی دانشگاه در آن تأثیرگذارند و با استفاده از تسهیلگرها می تواند به نتایج و پیامدهای فردی و سازمانی منجر شود. نتیجه گیری: بهترین سبک ارائه بازخورد برای اعضای هیئت علمی که بتواند ضمن بهبود و ارتقای عملکردشان، پذیرش آنان را در دریافت بازخورد بالا برده و مقاومت آنها را کاهش دهد، مدل بازخورد تعاملی است. در انتهای مقاله ضمن اشاره به محدودیتهای پژوهش پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی ارائه شده است.

Presenting the constructive performance feedback model to academic staff (case study: faculty members of Shahid Beheshti University)

Aim: Feedback has long been supported as one of the most effective educational strategies to enhance learning. In other words, feedback is the basis of many important developments in the field of education. In this regard, presenting the constructive performance feedback model to the faculty members of Shahid Beheshti University, who are clear examples of academic staff, was considered as the main goal of the research. Method: In terms of philosophical foundations, the current research is classified as an interpretive paradigm and has an inductive-deductive approach. The research strategy was multiple data-based theory (Goldkle and Kronhelm version) and semi-structured interviews were the means of data collection. The characteristics of the research participants were selected based on the theoretical sampling method of 30 people. Data analysis was done using inductive coding (creating concepts of categories), axial coding and selective coding (creating theory). Finally, 10 acceptability indicators were used to evaluate the quality of the research. Results: The findings of this research showed that the constructive performance feedback model of faculty members of Shahid Beheshti University is an interactive feedback in which factors such as causal conditions and obstacles related to students, professors and university evaluation system are effective in it, which with the use of facilitators can lead to individual and organizational results and consequences. Conclusion: the author of the survey concluded that the best style of providing feedback for faculty members, which can increase their acceptance and reduce their resistance while improving their performance, is the interactive feedback model. At the end of the article, while pointing out the limitations of the research, suggestions for future research are presented.

تبلیغات