آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۲

چکیده

هدف: پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل تأثیرگذار فرهنگ سازمانی بر فرایند مدیریت دانش در دانشگاه پیام نور خوی انجام شد. روش: روش تحقیق، کیفی از نوع داده بنیاد بود. ابزارگردآوری داده ها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود که برای سنجش روایی و پایایی آن، از چهار معیار اعتمادپذیری، انتقال پذیری، اتکاپذیری و تأییدپذیری و برای تحلیل داده ها از روش استنتاج مبتنی بر تحلیل مفاهیم و مفهوم پردازی مجدد استفاده شد. یافته ها: ایجاد فرصت و ظرفیت، جوّ حمایتی، مشوّقها، کار تیمی، توانمندسازی، انعطاف پذیری، تشویق نوآوری، استقلال عمل، ایجاد انگیزه، مستندسازی، انسجام و هماهنگی، اعتماد، ارتباطات درست، صمیمیت، همدلی، خطرپذیری، آزادی بیان، حمایت مدیریت و بسترسازی برای کاربرد دانش، به عنوان عوامل فرهنگ سازمانی تأثیرگذار و تک روی، محافظه کاری، عدم حمایت مدیریت، فقدان نوآوری در شیوه های جذب دانش، عدم ظرفیت سازی، تأکید بر کار انفرادی، عدم اعتماد به امنیت فنّاوری اطلاعات، فقدان آینده نگری، اتکا به شفاهیات، ترس از تسهیم دانش به خاطر از دست دادن قدرت، نبود انسجام و هماهنگی، عدم اعتماد به صحّت دانش، روحیه انحصارطلبی، عدم سازماندهی درست دانش و نبود ظرفیت و توانایی برای کاربرد دانش، به عنوان موانع فرهنگ سازمانی تأثیرگذار بر فرایند مدیریت دانش شناسایی شد. نتایج: «جوّ حمایتی» به عنوان عامل مؤثر و «عدم انسجام و هماهنگی» به عنوان مانع مؤثر بر مدیریت دانش، در مراحل چهارگانه فرایند مدیریت دانش مشترک بودند.

Identifying the influencing factors of organizational culture on the knowledge management process in university

Aim: The current research is to identify the influencing factors of organizational culture on the knowledge management process in Payame Noor Khoy University. method: qualitative research of foundation data type. The data collection tool was a semi-structured interview, which four criteria of trustworthiness, transferability, reliability and verifiability were used to measure its validity and reliability. In order to answer the research questions, the method of deduction based on the concept of conceptualization and refocusing was used. Results :Based on the findings creating opportunities and capacities, supporting atmosphere, incentives, teamwork, empowerment, flexibility, encouragement of creativity and innovation, autonomy of action, motivation, documentation, coherence and coordination, trust, right communication, intimacy, empathy, risk, freedom of expression and thought, management support and placement for the application of knowledge as factors of organizational culture affecting the knowledge management process and one-on-one, conservatism, lack of management support, lack of innovation in methods of absorbing knowledge, lack of capacity building, emphasis on solitary confinement, lack of confidence in IT security, lack of futurism, reliance on fiction, fear of knowledge sharing due to loss of power, lack of coordination, lack of trust in knowledge accuracy, monopoly spirit, lack of proper knowledge of knowledge and lack of capacity and ability to apply knowledge as barriers to organizational culture affecting the knowledge management process. Conclusion:  The results of the research showed that "supportive atmosphere" as an effective factor and "lack of coherence and coordination" as an effective obstacle to knowledge management were common in the four stages of the knowledge management process.

تبلیغات