تحلیل کیفی شبکه اجتماعی تصمیم سازی مدیران دبیرستان های دولتی شهر شیراز (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
این مطالعه تصمیم سازی را به عنوان یک ساخت اجتماعی موردبحث قرار داده و از روش تحلیل کیفی شبکه اجتماعی بهره برده است. داده ها از طریق مصاحبه عمیق با 15 مدیر دبیرستان های دولتی دوره دوم شهر شیراز گردآوری شده است و با استفاده از تحلیل شبکه مضامین تفسیر شده اند. یافته های پژوهش آشکار کرد که مدیران مدارس بر اساس تجربه زیسته و دانش عامه شان، کنشگرانی را انتخاب و شبکه های مشورتی خود را خلق می کنند. با ساخت شبکه های مشورتی، مدیران تعریفی که از موقعیت مسئله ساز دارند را با شبکه های خود به اشتراک می گذارند. در این اشتراک گذاری، معانی ذهنی مدیران از ایده ها و معانی ذهنی سایر اعضای شبکه متأثر می شود و تغییر می کند. مدیران با معانی ذهنی تغییر یافته در شبکه، تصمیم سازی می کنند. بر این اساس تصمیمات مدیران در شبکه ای از روابط برساخت می شود. همچنین یافته ها نشان داد که مدیران روزانه با مسائل زیادی روبرو هستند که باید برای حل آن ها تصمیم بگیرند. به همین دلیل مدیران با شبکه مشورتی خود، خلاقانه فضاهایی را ساخته اند که بتوانند با این مسائل سازگار شوند. ازآنجایی که مدیران با تصمیم سازی های خلاقانه ساختار منعطفی را برساخت کرده اند که این ساختار متکی بر نظریه و مستقل از اراده عاملان نیست، پس مدیران نمی توانند هویت مسئله را روشن کنند؛ بنابراین مدیران در فرایند تصمیم سازی معمولاً مشکلات را به صورت موقت رفع می کنند و مسائل حل نشده باقی می مانند.Qualitative Network Analysis in Decision -Making of Public High School Principals in Shiraz
This study discusses decision-making as a social construction and utilizes qualitative network analysis. Data were collected through in-depth interviews with 15 principals of public upper secondary schools in the city of Shiraz and were interpreted using thematic network analysis. The findings revealed that principals select agents and construct their advisory networks based on their lived experience and common sense. By constructing advisory networks, principals share the definition of the problematic situation with their networks. In this sharing, the mental meanings of principals are affected and changed by the ideas and mental meanings of other agents in networks. Principals make decisions with changed mental meanings. Therefore, principalsﹸ decisions are constructed within a network of relations. Also, findings showed that principals daily face with many problems that they have to decide to solve. So, principals have created a creative space with their advisory network to be able to adapt to these issues. However, since principals have constructed a flexible structure through their constructing decisions which are not based on theory and are not independent of the will of agents; they are not able to clarify the identity of the problems. As a result, principals usually eliminate troubles temporarily in their decision constructing process, and problems remain unsolved.