شناسایی عوامل، ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری ایران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی عوامل، ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی به منظور تضمین کیفیت آموزش در مدرسه های متوسطه نظری بود. روش پژوهش، چندروشی[1] بود که از دو روش اسنادی و پدیدارشناسی استفاده شده است. برای دسترسی به داده های غنی پس از تحلیل اسناد (7 سند داخلی و 17 سند خارجی مرتبط با کلیدواژه های منتخب)، از مصاحبه با صاحب نظران استفاده شد. مشارکت کنندگان در پژوهش بر اساس رویکردی هدفمند و با استفاده از روش موارد مطلوب، از بین خبرگان تعلیم و تربیت، متخصصان اعتبارسنجی و مسئولان اجرایی آموزش و پرورش برگزیده شدند. اشباع نظری به عنوان شاخص کفایت داده ها پس از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 35 نفر از مشارکت کنندگان، به دست آمد. برای گردآوری داده ها از تحلیل اسناد و مصاحبه از نوع نیمه ساختاریافته بهره گرفته شد. نتایج نشان داد چارچوب اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری دارای 7 عامل (ساختار سازمانی، ساختارفیزیکی، عوامل فردی معلم (کادر اداری و آموزشی)، عوامل فردی دانش آموزی، عوامل سیاسی، عوامل فرهنگی و هسته فنی تدریس و یادگیری) است. 60 ملاک و 266 نشانگر متناسب با ویژگی های مدرسه های متوسطه نظری برای عوامل هفتگانه فوق، شناسایی و درنهایت چارچوب پیشنهادی اعتبارسنجی مدرسه های متوسطه نظری معرفی شد.Identification of Factors, Criteria and Indicators of Accreditation Iranian Theoretical High Schools
The purpose of this study was to identify the factors, criteria and accreditation markers in order to quality assurance of education in theoretical secondary schools. The research method was multi-method using both documentary and phenomenological methods. To access rich data after analysis of documents (7 internal documents and 17 external documents related to selected keywords), interviews with experts were used. Participants in research based on a targeted approach and using the preferred method, among the experts in education, the accreditation experts and executive education officials were selected. Theoretical saturation was obtained as an index of adequacy of data after a deep interview with 35 contributors. For data collection, a semi-structured interview was used to analyze the documents. The results showed that the accreditation framework of the theoretical secondary schools. It has 7 factors (Organizational Structure, Physical Structures, Teacher's Individual Factors, Individual Factors Knowledge, Political Factors, Cultural Factors, and Technical Core Teaching and Learning). And 60 criteria and 266 indicators were identified in accordance with the characteristics of the secondary schools for the above seven factors. Finally, the suggested model for validation of the theoretical schools was introduced.