ساختار عاملی پرسشنامه سرسختی تحصیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش، تعیین عامل های پرسشنامه سرسختی تحصیلی در دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی از نوع تحلیل عاملی و جامعه پژوهش شامل همه دانشجویان مقطع کارشناسی مشغول به تحصیل در دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی بود. از بین این دانشجویان تعداد 168 نفر با استفاده از جدول مورگان و به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. پرسشنامه تجدید نظر شده سرسختی تحصیلی بنشیک و لوپز (2005) پس از ترجمه و احراز روایی محتوایی، روی دانشجویان اجرا شد. با استفاده از تحلیل عاملی به روش مؤلفه های اصلی تعداد 9 عامل به عنوان عامل های اصلی پرسشنامه مشخص شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی عوامل مشخص شده، تأیید شدند. عامل های تعیین شده دارای ضریب پایایی از 47/0 تا 87/0 بودند و ضریب آلفای کلی پرسشنامه 81/0 به دست آمد. نتایج پژوهش نشان داد که این پرسشنامه از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و می توان از آن به عنوان ابزاری مناسب در زمینه آموزشی و انگیزشی استفاده کرد.Factor Structure of Academic Hardiness Questionnaire
The purpose of this study was to determine the factors of academic hardiness questionnaire in Students. The method was correlational study and factor analysis. Research population consisted of all undergraduate students studying in Faculty of Psychology and Educational Sciences at Allameh Tabataba'i University. Among these students, 186 students were selected by cluster sampling using Morgan table. The revised academic hardiness questionnaire (2005) was performed on students after translating and verifying content validity. By factor analysis, nine factors were identified as the main factors of the questionnaire and were confirmed by Confirmatory Factor Analysis. The alpha coefficient of the questionnaire’s factor was 0.47 to 0.87 and Cronbach's alpha coefficient for the questionnaire was 0.81. The results of this study showed that this questionnaire has appropriate validity and reliability, and can be used as a suitable tool for educational and motivational purposes.