آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

روایی نمره های حاصل از یک آزمون ممکن است به دلیل رفتارهای پاسخ دهی نابهنجار به مخاطره بیافتد. در این پژوهش با استفاده از آماره های برازش فرد  و  الگوی پاسخ آزمون ریاضی پایه هشتم مطالعه تیمز دانش آموزان کشورهای استرالیا، ایران و جمهوری کره بررسی شده است. پس از تعیین دانش آموزان با الگوی پاسخ با برازش نامناسب، تأثیر پاسخ آنها بر برآورد پارامترهای سؤال های آزمون قبل و بعد از حذف این دانش آموزان مقایسه شده است. تغییرات برآورد پارامترهای برخی از پرسش ها قابل ملاحظه بود. همچنین همسانی تعیین الگوی پاسخ دانش آموزان با دو آماره برازش فرد  و  صورت گرفت و مشخص شد بین نتایج دو آماره مذکور همسانی وجود دارد. بررسی رابطه الگوی پاسخ با برازش مناسب/ نامناسب دانش آموزان و برآورد توانایی آنها نیز انجام گرفت و مشخص شد رابطه معنی داری بین برآورد پارامتر توانایی دانش آموزان و الگوی پاسخ آنها برای آماره برازش فرد  وجود دارد ولیکن برای آماره برازش فرد  این رابطه معنی دار نبود.

Person Fit Assessment in the 8th Grade Math Test for TIMSS 2015

The validity of test scores may be compromised because of the presence of aberrant responding behaviors. The presen research applies the  &  person fit statistics to examine the response pattern of TIMSS 8th math test of Australia, Iran, and Republic of Korea. After determining the students with misfitting response pattern, the impact of the inclusion and exclusion of their response on the items parameters estimates has been investigated. The changes in item parameter estimates were found to be significant for some items. In addition, the equivalence of students’ response pattern were determined through   &  person fit statistics, and it was found that there is a consistency between the results of the two statistics. The relationship between the fitting/ misfitting response patterns of the students and their ability has been also studied, and it showed that there is a significant relationship between student’s ability parameter estimation and their response pattern for the  person fit statistic, but for the  person fit statistic, this relationship was not significant.

تبلیغات