آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف اصلی از اجرای پژوهش حاضر، تدوین عوامل، ملاک ها و شاخص های ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان بود. این پژوهش از حیث هدف کاربردی است و با شیوه آمیخته اجرا شده است. نخست با مرور ادبیات نظری و تجربی موضوع در مطالعات پیشین و تجربیات ملی و بین المللی، مؤلفه های ارزشیابی کیفیت برنامه درسی استخراج شد. سپس به منظور شناسایی مؤلفه های مرتبط با بافت و وضعیت خاص تربیت معلم کشور و نیز مؤلفه های احتمالی مغفول در مطالعات گذشته با متخصصان حوزه ارزشیابی برنامه درسی مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام گرفت. مصاحبه شوندگان از صاحب نظران حوزه مطالعات برنامه درسی کشور بودند که در همایش بین المللی سالیانه انجمن مطالعات برنامه درسی شرکت کرده بودند و از میان آنها با روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس قاعده اشباع، 8 نفر انتخاب شدند. سرانجام با تلفیق نتایج دو مرحله فوق، پرسشنامه ای محقق ساخته تدوین شد. پرسشنامه برای شناسایی مهم ترین مؤلفه های ارزشیابی کیفیت برنامه درسی دوره کارشناسی پیوسته، در اختیار 100 نفر از اعضای هیئت علمی رشته برنامه ریزی درسی در دانشگاه های کشور که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده بودند، قرار گرفت. یافته های پژوهش به انتخاب 12 عامل، 59 ملاک و 193 شاخص به عنوان مهم ترین مؤلفه های ارزشیابی کیفیت برنامه درسی کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان منجر شد. وزن نسبی مؤلفه ها نیز با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی تعیین شد.

The Components of the Quality Evaluation of Curriculum of Undergraduate Course in Farhangian University

The main aim of the present study was to determine the elements, criteria and indicators of quality evaluation of the curriculum in the undergraduate course in Farhangian University. The study is applied regarding its aim and is conducted through a mixed method. Reviewing the theoretical and experimental literature as well as national and international experiences, the components of quality evaluation of curriculum were extracted. Then, in order to identify the components related to the context and the specific conditions of the teacher education in the country and the probably ignored components in previous researcha semi-structured interview with experts of curriculum evaluation was undertaken. The interviewees were experts in the national curriculum studies who have participated in the international annual conference of the curriculum studies association, from whom 8 participants were selected through purposeful sampling according to the saturation principle. Finally, by combining the results of the two stages a researcher-made questionnaire was devised and used to identify the most important components of quality evaluation of curriculum in the undergraduate and the questionnaire was presented to 100 curriculum study experts who were selected through purposeful sampling method from the country universities. Research findings led to the selection of 12 elements, 59 criteria and 193 indicators as the most important components of quality evaluation of the curriculum in the undergraduate course in Farhangian University. The relative weights of the components were determined through analytical hierarchy method.

تبلیغات