اعتباریابی ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان: تعیین پایایی و روایی سازه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
ارزیابی استعدادهای مورد نیاز برای ورود به بازار کار یکی از دغدغه های مسئولان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی است. هدف این پژوهش اعتباریابی ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان بود. روش پژوهش با توجه به هدف، از نوع کاربردی و از نظر شیوه گردآوری داده ها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه پژوهش را دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی فنی و مهندسی دانشگاه شهید باهنر کرمان تشکیل می دادند (799=N). حجم نمونه 300 نفر برآورد شد که با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها بر اساس مؤلفه های مطرح شده از سوی مؤسسه آزمون سازی آمریکا برای ارزیابی استعداد در جهان کار تهیه شد. همسانی درونی و پایایی گویه به منظور تعیین پایایی ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان استفاده شد. ضریب آلفای کرانباخ برای عامل های زیربنایی ابزار 74/0 تا 89/0 به دست آمد. تحلیل عاملی تأییدی (CFA)، روایی همگرا و واگرا به منظور تعیین روایی ابزار بررسی شدند. نتایج این تحلیل ها نشان داد که ابزار سنجش استعداد کاری دانشجویان با ده عامل هدف گذاری، همکاری، خلاقیت، نظم و انضباط، حسن نیت، نفوذ، خوش بینی، دانایی، ثبات و تلاش از پایایی و روایی مناسب برخوردار است.Validation for the Assessment Instrument of Work Talent in Students: Determination of Reliability and Construct Validity
Evaluation of the required talents for entrance the market is one of the concerns of the administrators of higher education institutions and universities. The purpose of this study was to find the validation of the assessment instrument of work talent in the students of B.Sc. engineering courses of Shahid Bahonar University of Kerman (N: 799). The sample of 300 students was estimated and selected through stratified randomization. The tool of data collection was provided on the basis of the presented factors from the testing institution of America in order to evaluate talents in the market. Reliability and internal equality seemed to be used to determine the reliability of the assessment instrument of work talent in the students. The Cronbach Alpha coefficient for the fundamental factors of the instrument was 0.74 to 0.89. The confirmatory factor analysis, convergent and divergent validity were studied in order to determine the validity of the instrument. The results of the analysis showed that the assessment instrument of work talent in the students consisted of ten factors; targeting, cooperation, creativity, arrangement, good willing, influence, optimism, knowledge, consistency, and effort; was appropriately reliable and valid.