عارضه یابی رویکرد میان رشته ای در آموزش عالی کشاورزی: مورد ترویج و آموزش کشاورزی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
توسعه برنامه های آموزشی بین رشته ای یکی از راهبردهای تحول در آموزش عالی کشاورزی است. این پژوهش کیفی با هدف عارضه یابی رویکرد بین رشته ای در آموزش عالی کشاورزی برپایه موردکاوی "ترویج و آموزش کشاورزی" به انجام رسید. اطلاعات مورد نیاز با استفاده از مصاحبه نیمه ساختارمند با نمونه ای برگزیده (44=n) از بین اعضای هیأت علمی، محققان، کارشناسان و مروجان و مدیران حوزه ترویج و آموزش کشاورزی کشور به دست آمد. با استفاده از فرآیند کدگذاری مرسوم در نظریه بنیانی، متن برگرفته از مصاحبه ها تحلیل و یافته های حاصل از تحلیل در ساختاری ماتریسی، شامل کدهای باز، محوری و انتخابی تدوین شد. بر اساس کدهای طبقه بندی شده موضوعی (شش طبقه)، مسائل و محدودیت های عمده توسعه رهیافت بین رشته ای در آموزش عالی کشاورزی عبارتند از: مسائل نظری و مفهومی، مسائل آموزشی، مسائل پژوهشی و انتشار یافته های تحقیقاتی و مسائل توسعه حرفه ای در ترویج و آموزش کشاورزی (حوزه بین رشته ای)، مسائل توسعه دانشگاهی (حوزه دانشگاه) و مسائل اجرایی و نهادی (حوزه برون دانشگاهی).Finding failure of Interdisciplinary Approach in Agricultural Higher Education; Case: Agricultural Extension and Education
Interdisciplinary curriculum development is one of the strategies for reforming higher agricultural education. This qualitative research aimed to diagnose interdisciplinary approach in higher agricultural education based on Agricultural Extension and Education as a case. Information was gathered through semi-structured interviewing with a selected sample (n=44) of faculty members, researchers, experts, agents and managers of agricultural extension and education. Using multiple coding process of grounded theory, the interviews' contents were analyzed. Findings were formatted in a matrix structure, including open codes, axial codes, and selective codes. According to matrix of findings, main issues and constraints of interdisciplinary approach in higher agricultural education classified in 6 conceptual categories in three area or level, as: theoretical and conceptual issues, educational and training issues, issues of research and delivering of research findings, professional issues (inside of interdisciplinary area), academic development issues (inside of university area), and institutional and operational issues (outside of university area).