بررسی موانع آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی در دانشگاه های دولتی شهر تهران (مطالعه کیفی) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
در این پژوهش موانع آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی مورد کاوش قرار گرفت. برای این منظور با 19 نفر از سیاست گذاران در عرصه آموزش عالی، مدیران دانشگاهی، خبرگان حوزه آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی در زمینه پژوهش مصاحبه شد و داده ها از مصاحبه ها استخراج شد. به منظور تحلیل داده های حاصل از مصاحبه از روش کیفی گرانهیم و لوندمن استفاده شد. نتایج تحلیل داده ها طی سه مرحله، کدگذاری باز، محوری و انتخابی و در قالب دو مقوله کلی شامل: موانع برون دانشگاهی شامل (فقدان استقلال دانشگاهی، حاکمیت نگاه سیاسی، نبود سیاست ها و خط مشی های کلان در حوزه آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی و وجود نگاه کمی به توسعه دانشگاه ها و اعضای هیأت علمی) و موانع درون دانشگاهی (شامل موانع کالبدی و مالی، موانع سازمانی، موانع اجرایی و موانع مربوط به اعضای هیأت علمی) ارائه شده اند. در نهایت پیامدهایی که عدم آموزش و بهسازی اعضای هیأت علمی می تواند به دنبال داشته باشد در قالب پیامدهای فردی و سازمانی ارائه شده است.Investigating the Barriers to Faculty Training and Development in the State Universities of Tehran (a Qualitative Study)
In this study, barriers to faculty training and development were explored. For this purpose, 19 policy makers in the field of higher education, university administrators, and experts in faculty education and development in the area of research were interviewed and the data were extracted from the interviews. To analyze the data from interviews, the Grandhim & Lundman’s qualitative method has been used. The results of three stages of data analysis including open coding, axial, and selective were presented in terms of two overall areas : Outer University barriers (lack of independence in the University, overruling of political views, lack of policies and general guidelines in the area of faculty training and development and a quantitative outlook towards the University and faculty development), inner University barriers including the physical and financial barriers, institutional barriers, administrative barriers, and barriers to faculty members. These barriers are presented in the formats of individual and organizational consequences