آرشیو

آرشیو شماره ها:
۳۸

چکیده

نشریه مدیریت برند فصلنامه ای با رویکرد علمی - پژوهشی، متعلق به دانشگاه الزهرا به منظور توسعه دانش مدیریت در زمینه های راهبرد و بازاریابی از طریق انتشار پژوهش های بومی با موضوع برند و مدیریت آن است. هدف این پژوهش، بررسی و ارزیابی مقالات این مجله به عنوان یک منبع اطلاعاتی قابل اعتماد برای تصمیم گیری مدیران و پژوهشگران می باشد که داده های دقیق و قابل قبولی از روند پذیرش مقالات نشریه در یک دوره 9 ساله را نشان می دهد. این پژوهش با استفاده از روش پژوهش کیفی با استفاده از تحلیل محتوا و با استفاده از رویکرد توصیفی- تحلیلی به توصیف و ارزیابی محتوای مقالات از جامعه هدف پرداخته است. جامعه آماری شامل 193 مقاله است که طی 9 سال گذشته (از آوریل 2013 تا مارس 2014) در مجله مدیریت برند (به استثنای اظهارات سردبیر) منتشر شده است. هدف ارائه یک توصیف عینی از محتوا بود و کیفیت مفاهیم به صورت سیستماتیک با استفاده از 7 پارامتر موردبررسی قرار گرفت. یافته ها نشان داد که مقالات را می توان در 13 موضوع دسته بندی کرد که نام تجاری رایج ترین موضوعی است که 32 درصد از مقالات را تشکیل می دهد. سطح مشارکت پژوهشگران با 537 پژوهشگر در تألیف 193 مقاله، عمدتاً از دانشگاه های تهران، رضایت بخش تلقی شد. بررسی روش های پژوهش نشان داد که مقالات توصیفی-کاربردی، روش های پژوهش کمی و ابزار پرسشنامه از تکنیک های رایج در بین پژوهشگران این حوزه بوده اند.

Analysis of the content of articles in the scientific quarterly of brand management during a period of 9 years (1393-1401

Brand management magazine is a quarterly with a scientific-research approach, belonging to Al-Zahra University in order to develop management knowledge in the fields of strategy and marketing through the publication of local researches on the topic of brand and its management. The purpose of this research is to review and evaluate the form and content of the articles of this magazine. The research method is qualitative and based on content analysis, and a descriptive-analytical approach has been used to describe and evaluate the content of the target society's articles. The statistical population of this research is 193 articles published in the last 9 years from number 1 (April 2013) to number 32 (March 2014) of Brand Management magazine (1 article is the editor's statement which is not included) and for the purpose of objective description. And the quality of the content of the concepts has been systematically investigated in the form of 7 parameters. The subject results obtained show that the articles can be classified into the following 13 topics, of which branding and branding were the most used topics in these articles with 32%. Also, the participation of researchers was evaluated as good, as 537 researchers participated in writing 193 articles, and among them, the participation of Tehrani universities was more. The investigation of research methods also showed that descriptive-applied articles, quantitative research methods and questionnaire tools were popular techniques among researchers in this field.

تبلیغات