تأثیر خودشیفتگی مدیران بر هزینه های تحقیق و توسعه (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر خودشیفتگی مدیران بر هزینه های تحقیق و توسعه است. به همین منظور، داده های مربوط به شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران برای دوره زمانی ده ساله بین سال های 1391 الی 1400 برای 80 شرکت استخراج و از نرم افزار آماری ایویوز 8 استفاده گردید. پژوهش حاضر از بعد نتیجه، یک پژوهش کاربردی است. پس از تجزیه و تحلیل های آماری، نتایج حاصل از فرضیه های پژوهش حاکی از آن است که خودشیفتگی مدیران بر هزینه های تحقیق و توسعه تأثیر مثبت و معناداری دارد. یافته های این مطالعه، نظریه مربوط به خودشیفتگی مدیرعامل را غنی تر نموده و آن را گسترش می دهد. همچنین پیامدهای عملی مهمی برای تصمیمات سرمایه گذاری تحقیق و توسعه و انتخاب مدیران در شرکت ها دارد.The Effect of CEO Narcissism on R&D Expenditures
The purpose of this research is to investigate the effect of CEO narcissism on the R&D Expenditures. For this purpose, the data related to the companies accepted in the Tehran Stock Exchange for the ten-year period between 1391 and 1400 were extracted for 80 companies and the statistical software Eviews 8 was used. The current research is applied research; from the perspective of the research result, it is applied research. After the statistical analysis, the results of the research hypotheses indicate that CEO narcissism has a positive and significant effect on R&D Expenditures. The findings of this study enrich and expand the theory of CEO narcissism. It also has important practical implications for R&D investment decisions and the selection of managers in companies.