تجربه زیسته دانش آموزان دختر مهاجر افغانستانی با تاکید بر سرمایه های تحولی درونی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تجربه زیسته دانش آموزان دختر مهاجر افغانستانی با تأکید بر سرمایه های تحولی درونی بود. روش پژوهش پدیدارشناسی توصیفی بود و جمعیت شرکت کنندگان شامل ۲۰ دانش آموز دختر مهاجر افغانستانی متوسطه دوم ساکن شهر مشهد و حاشیه های آن به روش گلوله برفی مورد مصاحبه نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. هر مصاحبه حدود ۳۰ دقیقه به طول انجامید. سپس پاسخ ها با روش هفت مرحله ای کلایزی تحلیل شدند. بافته ها حاکی از ۴ مضمون اصلی سرمایه های تحولی درونی شامل منابع هویت مثبت، توانمندی های اجتماعی، پایبندی به ارزش های اخلاقی و در جست و جوی آموختن بود. در مجموع یافته ها بیانگر آن است که دختران دانش آموز افغانستانی دارای سرمایه های درونی مناسبی بودند. تحصیل در مدرسه، حمایت والدین برای ادامه تحصیل، داشتن ارزش های اخلاقی جامعه پسند، انگیزش پیشرفت و تلاش برای ساختن آینده ای بهتر، مشخصه دختران افغانستانی امروز است.The lived experience of the second high school female Afghan immigrants’ students with an emphasis on internal developmental assets
In recent years, the migration flow of Afghans to Iran has become more intense, therefore, the number of immigrant children were born in Iran has increased. It seems this group needs opportunities and experiences that can lead to mental health and May their talents flourish. On the other hand, the developmental assets framework seeks to provide more attention to the positive developmental resources that youth need for successful growth, and internal developmental assets identify specific social emotional strengths that are necessary for success in life.
With the aim of identifying the lived experience of Afghan students with emphasis on internal developmental assets and the descriptive phenomenological method, 20 female Afghan secondary school students living in Mashhad and its outskirts were subjected to a semi-structured interview using the snowball method. Each interview was about It lasted for 30 minutes. The findings indicate 4 main themes of internal developmental assets, including positive identity, social abilities, adherence to moral values, and in search of learning. The overall findings suggest that Afghan female student immigrants possess appropriate internal assets. School attendance,, adherence to societal moral values, motivation for progress, and efforts to create a better future are evident traits among Afghan girls today.