آرشیو

آرشیو شماره ها:
۷۰

چکیده

آموزش ارزش های محیط زیستی به عنوان یکی از ارکان بنیادین توسعه پایدار و به منزله سازوکاری برای بازسازی و احیا ی سرمایه های زیست محیطی از نقش مهم و بایسته ای برخوردار است. در این پژوهش شناسایی و مطالعه میزان اهمیت مؤلفه های فضایی الگوی سیاستگذاری آموزشی ارزش های مذکور هدفگذاری شد و برای نیل به این هدف بر پایه نظریه های توسعه پایدار و استراتژی های آموزشی و نظریه های رفتارمحور و اخلاق محور در حوزه ارزش های زیست محیطی؛ مؤلفه ها و شاخص های آمایشی آموزش ارزش های زیست محیطی شناسایی و استخراج و با بهره گیری از ابزار پرسش نامه و تکمیل آن ها مبتنی بر نظر 30 کارشناس در عرصه آموزش محیط زیست به مطالعه و تحلیل تطبیقی داده های حاصل از به کارگیری نرم افزار SPSS و آزمون های تحلیل واریانس یک طرفه و تعقیبی دانکن در منطقه مورد مطالعه مبادرت شد و نتایج پژوهش مؤید این مطلب است که مؤلفه آشنایی با حوزه محیط زیست و نظام اکولوژیکی، کم ترین میزان اهمیت را با مقدار 925/2 و بیشترین اهمیت را مؤلفه رفتاری شناختی با مقدار 5533/3 در تدوین و اجرای سیاستگذاری آمایشی ارزش های زیست محیطی به خود اختصاص داده است.

Analysis of the spatial components of the educational policy model of environmental values (case study: villages on the rurbans of Tehran metropolis)

The education of environmental values as one of the fundamental elements of sustainable development as well as a mechanism for the reconstruction and revival of environmental capitals has an important and necessary role. This research aims to identify and study the importance of spatial components of the educational policy model of the mentioned values to achieve this goal, it has taken into account sustainable development theories and educational strategies as well as behavior and ethics-based theories in the field of environmental values. The components and indicators of the study include identifying, extracting, and using questionnaire tools and completing them based on the opinion of 32 experts in the field of environmental education, studying and making a comparative analysis of the data obtained from SPSS software, One-way analysis of variance (ANOVA) and Duncan's post hoc analysis.  The results confirm that the component familiar with the environment and ecological system has the least importance with a value of 2.925, and the most important component behavioral-cognitive with a value of 3.5533 has been assigned to itself in the formulation and implementation of environmental values policy.  

تبلیغات