آرشیو

آرشیو شماره ها:
۶۱

چکیده

هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل صلاحیت های حرفه ای معلمان هنر استان فارس بود. روش پژوهش به لحاظ هدف، توسعه ای و کاربردی و به لحاظ نحوه گردآوری اطلاعات، از نوع آمیخته بود. جامعه آماری بخش کیفی تحقیق را اساتید، نخبگان، معلمان هنر و صاحب نظران تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و بر اساس اصل اشباع 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جامعه آماری بخش کمی شامل تمامی معلمان هنر راهنمایی و متوسطه استان فارس بود، برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. و تعداد 316 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که گزینش این افراد با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده صورت گرفت. جهت گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختارمند و پرسشنامه محقق ساخته (بر اساس تحلیل داده های کیفی) استفاده شد. بر اساس نتایج تحلیل داده های کیفی صلاحیت های حرفه ای معلمان هنر، در 15 مولفه، مورد شناسایی قرار گرفت و این مؤلفه ها از طریق روایی سازه (تحلیل عاملی مرتبه ی دوم) مورد تایید قرار گرفتند. یافته های بخش کمی نیز نشان داد صلاحیت های حرفه ای معلمان هنر در سطح مطلوبی قرار داشت و بالاتر از میانگین فرضی پژوهش بود. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار LISREL 8.80 و SPSS 23 استفاده شد.

Designing a Professional Qualifications Model for Art Teachers Case Study: (Middle and High Schools in Fars Province)

The purpose of this study was to design a model of professional qualifications of art teachers in Fars province. The research method was mixed in terms of purpose, development and application and in terms of data collection. The statistical population of the qualitative part of the research consisted of professors, elites, art teachers and experts who were selected as a sample using purposive sampling method based on the principle of saturation of 20 people. The statistical population of the quantitative section included all middle and high school teachers in Fars province. Cochran's formula was used to determine the sample size. 316 people were selected as the sample, which was selected using a simple random sampling method. Semi-structured interview and researcher-made questionnaire (based on qualitative data analysis) were used to collect data. Based on the results of qualitative data analysis, the professional qualifications of art teachers were identified in 15 components, and these components were confirmed through construct validity (second-order factor analysis). The findings of the quantitative section also showed that the professional competencies of art teachers were at a desirable level and were higher than the hypothetical average of the research. LISREL 8.80 and SPSS 23 software were used for data analysis.

تبلیغات