آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۵

چکیده

هدف پژوهش حاضر، بررسی روایی، پایایی و ساختار عاملی نسخه کوتاه پرسشنامه سرگردانی ذهن در بین دانشجویان بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشجویان دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه ارومیه در سال تحصیلی 1402-1401 (به تعداد 2075) دانشجو بود که تعداد 380 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت محاسبه روایی همگرا و واگرا از مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) و پرسشنامه ذهن آگاهی فرایبورگ (FMI-SF) استفاده شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی تأییدی مورد بررسی قرار گرفت. پایایی به کمک روش آلفای کرونباخ و بازآزمایی و تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزارهای اس. پی. اس. اس. نسخه 25 و لیزرل نسخه 8/8 انجام شد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی همانند فرم اصلی، یک عامل سرگردانی ذهن را مورد تأیید قرار داد. همچنین، ضریب آلفای کرونباخ برای کل مقیاس 89/0 به دست آمد. علاوه بر این، ضریب بازآزمایی با فاصله چهار هفته برای کل پرسشنامه 81/0 به دست آمد. همچنین، ضرایب همبستگی نشان دهنده روایی همگرا و افتراقی مطلوب پرسشنامه بود (001/0P<). با توجه به نتایج به دست آمده می توان گفت که پرسش نامه سرگردانی ذهن ابزاری قابل اعتماد و روا برای اندازه گیری سرگردانی ذهن در بین دانشجویان است.

Psychometric Properties of the Mind Wandering Questionnaire

The purpose of the present study was to investigate the validity, reliability and factor structure of the short version of the Mind Wandering Questionnaire among students. The statistical population of this research included all the students of the faculty of literature and humanities of Urmia University in the academic year of 2022-2023 (a total of 2075 students), of which 380 were selected by available sampling. Depression, anxiety and stress scale (DASS-21) and Freiburg Mindfulness Questionnaire (FMI-SF) were used to calculate convergent and divergent validity. Construct validity was investigated through confirmatory factor analysis. Reliability was done using Cronbach's alpha method and retesting. Also, the data were analyzed with spss version 25 and Lisrel version 8.8 software. The results of confirmatory factor analysis, like the original form, confirmed a factor of mind wandering. Also, Cronbach's alpha coefficient for the whole scale was equal to 0.89. In addition, the retest coefficient with an interval of four weeks for the entire questionnaire was 0.81. Also, the correlation coefficient showed favorable convergent and divergent validity of the questionnaire (P<0.001). According to the obtained results, it can be said that the mind wandering questionnaire is a reliable and valid tool for measuring mind wandering among students.

تبلیغات