الگوی ماهیت شناختی تعالی فردی معلم (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: منابع انسانی مهم ترین رکن تشکیل دهنده هر سازمانی از جمله آموزش و پرورش است و سرآمدسازی آن از نقشی تعیین کننده و تسهیل گر در تعالی سازمان برخوردار است. پژوهش حاضر با هدف شناخت ماهیت تعالی فردی معلمان انجام شده است. روش شناسی: این پژوهش از نگاه هدف کاربردی و از نظر نوع داده ها و روش تحلیل داده ها کیفی است. مشارکت کنندگان در پژوهش شامل 19 نفر از استادان رشته علوم تربیتی، مدیران و معاونان باسابقه در استان خراسان رضوی بوده اند که به صورت هدفمند و قضاوتی انتخاب شده اند. داده ها با کمک مصاحبه نیمه ساختاریافته گردآوری و با استفاده از روش شبکه مضامین تحلیل شده اند. روایی و پایایی پژوهش با استفاده از روش گوبا و لینکن (1985) بررسی و مورد تائید قرار گرفت. یافته ها: ماهیت تعالی فردی معلمان در قالب 47 مضمون پایه، 13 مضمون سازمان دهنده و 3 مضمون فراگیر (قابلیت های فردی، روان شناختی و حرفه ای) شناسایی و تلفیق شدند. نتیجه گیری: توسعه قابلیت هایی تشکیل دهنده تعالی فردی معلمان می تواند زمینه مناسبی برای ارتقای عملکرد معلمان و تعالی آموزش و پرورش در نقش آفرینی هرچه مؤثرتر در مسیر توسعه همه جانبه جامعه ایفا کند.The Modality-oriented Model of Teachers' Personal Excellence
Background & Purpose: Human resources are the most important component of any organization, including education, and its excellence has a decisive and facilitating role in the excellence of the organization. The present study aimed to identify the nature of individual excellence of teachers.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and qualitative in terms of data analysis method. Its participants consists of 19 teachers of educational sciences, managers and senior assistants in Khorasan Razavi province who were purposefully and judiciously selected. Data were collected using semi-structured interviews and analyzed through the network of themes. The validity and reliability of the study were evaluated and confirmed using Goba and Lincoln (1985) methods.
Findings: The nature of teachers' individual excellence was identified and combined in 47 basic themes, 13 organizing themes and 3 comprehensive themes (individual, psychological and professional capabilities).
Conclusion: Developing the capabilities that constitute the individual excellence of teachers can provide suitable conditions for improving their performance. It also can facilitate the excellence of education and its rolr playing in the path of all-round development of society.