آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

زمینه و هدف: رفتارهای شهروند سازمانی به منظور عملی شدن در جامعه اسلامی به طور چشمگیری متأثر از عقاید دینی هستند. بدین منظور هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر فرهنگ ایثار و شهادت بر بروز رفتارهای شهروند سازمانی کارکنان دانشگاه ایلام با میانجی گری سرمایه اجتماعی است. روش شناسی: این تحقیق کاربردی و از نوع توصیفی پیمایشی است، ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه های استاندارد است. جامعه آماری آن شامل کارکنان دانشگاه ایلام به تعداد 485 نفر است که 215 نفر از آنها به روش تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه ها مدل یابی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزئی به کمک نرم افزار Smart PLS استفاده شده است. یافته ها: فرهنگ ایثار و شهادت و مؤلفه های آن (عمل صالح و پرهیزکاری، مردم داری، عدم تعلق به دنیا و خدامحوری) هم به طور مستقیم و هم از راه تقویت سرمایه اجتماعی بر رفتار شهروند سازمانی تأثیری معنادار و مثبت دارد. نتیجه گیری: اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت در محیط های سازمانی، ضمن سامان بخشیدن به اعتقادات، باورها و ارزش های انسان آنان را در بروز رفتارهای فرانقشی و ایجاد اعتماد میان فردی که حاصل آن پدید آمدن سازمان اخلاق مدار است، هدایت می کند.

Effect of Sacrifice and Martyrdom Culture on Organizational Citizen Behavior: Mediating Role of Social Capital

Background and Objective: Organizational citizen behavior is significantly affected by religious beliefs for implementation in an Islamic society. This study aimed to analyze the effect of sacrifice and martyrdom culture on the emergence of organizational citizen behavior of employees working at the University of Ilam through the mediating role of social capital. Methodology: This is an applied-descriptive survey, in which data collection tools were standard questionnaires. The statistical population included 485 employees working at the University of Ilam. The simple random sampling method was used to select 215 individuals as the statistical sample. Hypothesis testing was performed through the partial least square structural equation modeling (SEM) technique in SmartPLS. Findings: The sacrifice and martyrdom culture and its components (righteous deeds and piety, respecting people, material detachment, and God-centeredness) directly affect organizational citizen behavior and have positive, significant effects on it through social capital enhancement. Conclusion: Promoting the sacrifice and martyrdom culture in organizational environments directs employees towards transcranial behavior and interpersonal trust, resulting in the emergence of an ethical organization, in addition to organizing human beliefs, notions, and values.

تبلیغات