آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

زمینه و هدف: از میان زیرساخت های گوناگون مورد نیاز ب رای اجرای اث ربخش م دیریت دان ش، عوام ل انس انی اجتم اعی به ویژه عامل رهبری از نق شی حی اتی برخوردارند. پژوهش حاضر به بررسی تأثیر رهبری تحول آفرین بر ادراک کارکنان از اجرای مدیریت دانش سازمانی با توجه به متغیر میانجی توانمندسازی روانشناختی پرداخته است. روش شناسی: این پژوهش کاربردی و توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری آن را کارکنان شرکت بیمه ایران مستقر در شهر تهران به تعداد 1900 نفر تشکیل داده اند که 320 نفر از آنها با روش نمونه گیری تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد بوده است. داده های گردآوری شده با روش معادلات ساختاری و با کمک نرم افزار آموس تجزیه وتحلیل شده اند. یافته ها: رهبری تحول آفرین بر ادراک کارکنان از مدیریت دانش سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد و نقش میانجی گری توانمندسازی روانشناختی نیز تأیید شده است. نتیجه گیری: ایفای نقش رهبری تحول آفرین توسط مدیریت ارشد سازمان و حمایت از پروژه های مدیریت دانش می تواند به ارتقای توانمندی کارکنان و ادراک از اثربخشی مدیریت دانش مساعدت کند.

Studying The mediationg Role Of Psychological Empowerment In The Relationship Between Transformational Leadership and Organizaiotn’s Knowledge Management

Background and Objective: Out of various types of infrastructure required for the effective execution of knowledge management, social-humane factors, especially leadership, plays a vital role. This study aimed to analyze the effects of transformational leadership on employee perception of organizational knowledge management execution by considering the mediating role of psychological empowerment. Methodology: This is an applied descriptive-correlational study, in which the statistical population included 1900 employees of Iran Insurance Company based in Tehran. The simple random sampling method was employed to select 320 employees as the statistical sample, and a standard questionnaire was used for data collection. The structural equation modeling (SEM) technique was used for data analysis in AMOS. Findings: Transformational leadership had a positive, significant effect on employee perception of organizational knowledge management. It was also confirmed that psychological empowerment had a mediating role. Conclusion: If the senior managers of organizations play a transformational leadership role and support knowledge management projects, they can improve employee empowerment and help perceive the knowledge management effectiveness.

تبلیغات