آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۹

چکیده

زمینه و هدف: تحقیقات نشان می دهد که افراد به طور مداوم از مدل های ذهنی نادرست درزمینه نحوه یادگیری و حافظه استفاده می کنند و این امر آن ها را در معرض خطا، ارزیابی های نادرست و سوء مدیریت یادگیری خویش قرار می دهد. بر این اساس این مقاله به مطالعه ابعاد شناختی عصبی یادگیری می پردازد. روش شناسی: روش پژوهش، کتابخانه ای استنادی با رویکرد فراترکیب است. بدین ترتیب 104 منبع کلیدی و مرتبط شناسائی و پس از غربال گری 49 منبع  با بکارگیری روش فراترکیب و تفسیر کیفی مورد واکاوی قرار گرفته است. یافته ها: نحوه جذب، ذخیره و بازیابی اطلاعات در مغز با آنچه درکامپیوتر اتفاق می افتد متفاوت است و فرایندی پویا، همراه با خطا، استنباطی و قابل بازسازی است . نتیجه گیری: شناسائی ابعاد عصبی شناختی یادگیری دریچه جدیدی را به سوی فهم بهتر و اثربخش تر فرایندهای یادگیری یاددهی گشوده است و استفاده از ظرفیت های آن می تواند محیط های یادگیری را پویاتر سازد.

An Introduction to Neurobiology of Learning and Role of Metacognition in Learning-Teaching Processes

Background and Objective: Research has shown that people constantly use incorrect subjective models for learning and memory styles; as a result, they encounter errors, false evaluations, and mismanagement of their learning processes. Therefore, this study addresses the cognitive-neurological dimensions of learning. Methodology: In this study, the desk method was used along with the meta-synthesis approach to identify 104 key and relevant references. After screening was performed, the meta-synthesis approach was employed with a qualitative interpretation to analyze 49 references. Findings: How the brain absorbs, stores, and retrieves information differs from what happens in a computer; in fact, it is a dynamic, inferential, and recoverable process containing errors. Conclusion: Identifying the cognitive-neurological dimensions of learning opens up a new window to the better and more effective perception of learning-teaching processes, the capacities of which can be employed to make learning environments more dynamic.

تبلیغات