مطالعه پیامدهای فردی و سازمانی لنگرهای مسیر شغلی در اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
زمینه و هدف: لنگرهای شغلی به عنوان یکی از راهبردهای توسعه منابع انسانی مورد توجه قرار گرفته است. مدیران منابع انسانی دریافته اند که طرح ریزی و سازمان دهی مسیرهای شغلی و جریان پیشرفت برای نیروی انسانی به منظور حفظ و نگهداشت آن ها ضروری است و می توان دستاوردهای مطلوبی برای سازمان به دنبال داشته باشد. هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر لنگرهای شغلی بر پیامدهای فردی شامل: بالندگی فردی و پایداری منابع انسانی و همچنین پیامدهای سازمانی از جمله تمدن سازمانی و امیدواری سازمانی است. روش شناسی: پژوهش حاضر کاربردی و توصیفی است. جامعه آماری پژوهش را کارکنان اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران به تعداد 900 نفر تشکیل دادند که 270 نفر به عنوان نمونه به روش تصادفی طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بوده که روایی آن به روش محتوایی و صوری و پایایی آن با آزمون آلفای کرونباخ تأیید شده است. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیه های تحقیق از مدل معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) بهره گرفته شده است. یافته ها: لنگرهای شغلی تأثیر مثبت و معناداری بر پیامدهای فردی دارند. همچنین تأثیر لنگرهای شغلی بر برخی از پیامدهای سازمانی نیز تأیید شد که در این رابطه تأثیر لنگرهای شایستگی های فنی و کارکردی، استقلال کاری و چالش محض بر تمدن سازمانی و همچنین تأثیر لنگر استقلال کاری بر امیدواری سازمانی تأیید نشد. نتیجه گیری: شناسایی الگوهای شغلی افراد کلیدی و تدوین مسیر شغلی آن ها بر این اساس می تواند هم به توسعه فردی آن ها کمک کند و هم بهره وری سازمانی را بهبود بخشد.Study of Individual and Organizational Outcomes of Career Anchors in General Education Office of Tehran
Background and Objective: Career anchors have been considered a human resources development strategy. Human resources managers have realized that it is necessary to plan and organize career paths and the progress trend in order to retain human resources and achieve appropriate outcomes for organizations. This study aims to analyze the effects of career anchors on individual outcomes including individual maturity and human resources sustainability as well as organizational outcomes including organizational civilization and organizational hopefulness.
Methodology: This is an applied descriptive study, in which the statistical population consisted of 900 employees working at the general education office of Tehran. The stratified random sampling method was employed to select 270 individuals as the research sample. A researcher-made questionnaire was used as a data collection tool, the validity of which was confirmed through content and face validity tests, whereas its reliability was confirmed through Cronbach’s alpha. The structural equation modeling (SEM) (path analysis) was used for data analysis and hypothesis testing.
Findings: Career anchors had positive, significant effects on individual outputs. They also affected some of the organizational outputs. Accordingly, it was not confirmed that technical and functional competencies, work independence, and pure challenge affected organizational civilization. Furthermore, the effect of work independence on organizational hopefulness was not confirmed.
Conclusion: Identifying career models for key individuals to plan their career paths can both help their individual development and improve organizational productivity.