آرشیو

آرشیو شماره ها:
۵۲

چکیده

در پژوهشهای پیشین مرتبط با استراتژیهای منابع انسانی، متغیر تلاطم محیطی به ندرت مورد توجه قرار گرفته است. این پژوهش با هدف معرفی چارچوب استراتژ یک کارکردهای مدیریت منابع انسانی در محیط متلاطم انجام شده است. روش پژوهش از نظر پارادایم، تفسیری و از نظر استراتژی، تحلیل محتوای کیفی است. گردآوری اطلاعات به روش کتابخانه ای و مبتنی بر بررسی مقالات و کتب از پایگاههای معتبر علمی بوده است. در این مقاله ابتدا مفهوم پردازی محیط انجام و محیط متلاطم و ابعاد آن تعریف و در ادامه با انتخاب حوزههای کارکردی منابع انسانی مرتبط، چارچوب استراتژیک کارکردهای مدیریت منابع انسانی در محیط متلاطم و پرتلاطم بعنوان یافته های پژوهش معرفی شده است. یافته های پژوهش به دو بخش تقسیم شده است. اول اینکه در محیط متلاطم، مکاتب کارآفرینی و یادگیری از مکاتب توصیفی مینتزبرگ با عنایت به مفروضات آنها توانایی پاسخگویی به نیازهای سازمان را داشته و مکاتب تجویزی در این محیط کاربردی ندارند. همچنین متناسب با مکاتب مذکور، می توان به یافته هایی چون ارزیابی عملکرد نوآوری محور، یادگیری مستمر مولد، خلق توانایی پویا، برنامه ریزی سناریو محور، جذب نیروهای چند تخصصه نوآور، جذب چابک، مشوق های چندبعدی همراستاساز، مزیت رقابتی موقت با پیکربندی مجدد، طراحی شغل نیمه ساختاریافته، خودمختاری، وقت آزاد سازمانی، کوچ نشینی حرفه ای، توسعه شغلی سیال و خلاق و مقیاس پذیر بودن منابع انسانی از کارکردهای منابع انسانی اشاره نمود.

Introducing Strategic Framework of Human Resource Management Functions in Turbulent Environment

In previous HR strategies’ researches, turbulent environment in different models has been considered rarely. The goal of this research is to introduce a strategic framework for human resource management functions in turbulent environment. As paradigmatic point of view, method of this research is interpretive and in terms of strategy, it is qualitative content analysis. Gathering information method is library method and based on article review selected from reliable scientific databases. First, the concept of environment, turbulent environment and its different dimensions were explained. Then via selecting specific human resource functions, the relevant strategic framework in turbulent environment defined as findings of research. Findings of research are divided to two sections. First section states that among Mintzberg describing strategic schools, entrepreneurial school and learning school are applicable in turbulent environment. Prescriptive strategies can not still be applied. Aligned with aforesaid two strategic schools, second categories of findings which are HR functions are defined. Innovative oriented of performance appraisal, continues generative learning, making dynamic capabilities, scenario planning, multi-skill innovative recruitment, agile recruitment, multi-dimensional aligning incentives, temporary competitive advantages through reconfiguration, semistructure job design, autonomy, slack time, professional nomadism, fluid and creative job development, HR scalability are some instances in this respect.

تبلیغات