رابطۀ بین امید تحصیلی و سازش یافتگی دانشجویان با دانشگاه: نقش واسطه گری خودنظم جویی تحصیلی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هـدف ایـن پژوهـش تعییـن نقـش واسـطهگری خودنظمجویـی تحصیلـی در رابطه بیـن امیـد تحصیلـی و سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه بـود. پژوهـش از نـوع همبسـتگی و جامعه آمـاری دانشـجویان کارشناسـی دانشـگاه آزاد اسـامی واحـد مرودشـت در سـال تحصیلـی 1399-1398 بـود کـه 336 نفـر آنـان (161 مـرد و 175 زن) بـه روش نمونهبـردای تصادفـی خوشـهای چندمرحلـهای انتخـاب شـدند و بـه پرسشـنامه خودنظمجویـی تحصیلـی (بوفـارد، بویسـورت، وزیـو و لاروچـه، 1995)، مقیـاس امیـد تحصیلـی (پکـران، گویٔتـز، تیتـز و پـری، 2002) و پرسشـنامه سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه (بیکـر و سـیریک، 1984) پاسـخ دادنـد. بهمنظـور تحلیـل مـدل از مدلیابـی معـادلات سـاختاری اسـتفاده شـد. نتایـج نشـان داد مـدل پژوهـش بـا دادههـای جمعآوریشـده بـرازش مطلوبـی دارد و همچنیـن امیـد تحصیلـی بـر خودنظمجویـی تحصیلـی و سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه اثـر مسـتقیم دارد. اثـر غیرمسـتقیم امیـد تحصیلـی بـر سـازشیافتگی بـا دانشـگاه بـا واسـطهگری خودنظمجویـی تحصیلـی نیـز معنـادار بـود. بدیـن ترتیـب بایـد گفـت کـه امیـد تحصیلـی میتوانـد بهطـور مسـتقیم و غیرمسـتقیم و از طریـق خودنظمجویـی تحصیلـی بـر سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه موثـر باشـد. نتایـج ایـن پژوهـش پیـامآور آن اسـت کـه متولیـان تعلیـم و تربیـت جهـت بـالا بـردن سـطح سـازشیافتگی دانشـجویان بـا دانشـگاه، میتواننـد بـه آمـوزش و ارتقـای توانمندیهایـی همچـون امیـد تحصیلـی و خودنظمجویـی تحصیلـی بپردازنـد.The Relationship between Academic Hope and Students' Adjustment to University: The Mediating Role of Academic Self-Regulation
This study aimed to determine the mediator role of academic self-regulation between academic hope and students’ adjustment to the uni- versity. The research was a correlational study. The statistical population included all undergraduate students from Marvdasht Islamic Azad University, who were studying in 2019-2020. To conduct the research 336 students (161 men and 175 women) were selected by random multi-stage cluster sampling. They completed the Academic Self-Regulation Questionnaire (Bouffard, Boisvert, Vezeau & Larouche, 1995), the Academic Hope Scale (Pekran, Goetz, Titz & Perry, 2002), and the Student Adjustment to College Questionnaire (Baker & Siryk, 1984). Structural equation modeling was run as the statistical technique for analyzing the data. The results show that the proposed model’s fitness to observations was desirable. Also, academic hope has a direct effect on academic self-regulation and students’ adjustment to the university. The indirect effect of academic hope on university adjustment through the mediational role of academic self-regulation was significant too. Thus, academic hope affects students’ adjustment to the university directly and indirectly; through academic self-regulation. The results of this study have some implications; in order to increase the adjustment of students to the university academic hope and academic self-regulation should be taught and promoted.