آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۹

چکیده

پژوهش حاضر درصدد بررسی رابطه عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی می باشد. در این زمینه سعی شده است تا رابطه بین ابعاد عدالت سازمانی(عدالت توزیعی،عدالت رویه ای،عدالت مراوده ای) را با ابعاد رفتار شهروندی سازمانی(وظیفه شناسی،وجدان کاری،فضیلت مدنی،احترام و تکریم،نوع دوستی) بررسی و آزمون نماید. آمار جامعه مورد مطالعه 200 نفراست که، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه 132 نفر که از روش نمونه گیری تصادفی ساده جهت انتخاب شرکت کنندگان صورت گرفت. گردآوری داده ها با استفاده از پرسشنامه های عدالت سازمانی نیهوف و مورمن و رفتار شهروندی پادساکف انجام شد. تجزیه و تحلیل داده ها با شاخص های آمار توصیفی شامل فراونی، کمینه و بیشینه نمرات، میانگین و انحراف معیار و آمار استنباطی شامل ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون گام به گام و آزمون  t مستقل انجام گرفت. با توجه به پاسخ فرضیه اصلی این پژوهش که با محاسبه ضریب همبستگی پیرسون بدست آمده است گویای آن است که میان عدالت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. تائید فرضیه اصلی بدین معنی است که با افزایش عدالت سازمانی، میزان رفتار شهروندی سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی نیز افزایش می یابد که در رضایتمندی و بهبود عملکرد و زندگی کاری با نشاط بی تأثیرنخواهد بود.

تبلیغات