آرشیو

آرشیو شماره ها:
۴۳

چکیده

پژوهش حاضر با هدف نقش واسطه ای منبع کنترل در رابطه ی بین جهت گیری هدف (تسلط مدار، عملکردگرا، عملکردگریز) و عزت نفس صورت پذیرفت. روش پژوهش، همبستگی از نوع تحلیل مسیر بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشجویان بسیجی شرکت کننده در بیست و چهارمین دوره طرح ولایت در دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 1399- 1398 بودند. 170 دانشجو به صورت در دسترس در این مطالعه شرکت کردند و به پرسش نامه ی جهت گیری هدف (GOQ)، مقیاس منبع کنترل درونی و بیرونی راتر (RLOC) و پرسش نامه عزت نفس روزنبرگ (RSES) پاسخ دادند. تحلیل داده ها به روش آماری تحلیل مسیر و با استفاده از نرم افزار آماری SPSS-22 و AMOS-24 انجام شد و برای بررسی نقش واسطه ای متغیرها از آزمون بوت استراپ استفاده شد. یافته ها نشان داد که هدف تسلط مدار بر عزت نفس تأثیر مستقیم و به واسطه ی منبع کنترل بر عزت نفس تأثیر غیرمستقیم دارد (01/0>p). هدف عملکردگرا و عملکردگریز اثر مستقیم و غیرمستقیم بر عزت نفس نداشتند (05/0<p). با توجه به نتایج پژوهش و آموزش پذیر بودن جهت گیری هدف، سیستم آموزش عالی و سازمان بسیج دانشجویی می توانند در جهت بهبود منبع کنترل درونی و سوق دادن دانشجویان به سمت جهت گیری هدف مطلوب برنامه ریزی نمایند؛ تا از این طریق آثار منفیِ ناشی از عزت نفس پایین را تا حد ممکن کاهش دهند.

The Mediating Role of Locus of Control in the Relationship between Goal Orientations with Self-Esteem In Basij Students

The current research to aim was purpose conducted the mediating role of locus of control in relationship between goal orientation (skill-oriented, performance-oriented, performance-avoidance) with self-esteem. The research method was correlation of the type path analysis. The population of this study included all Basij students participating in the 24th round of the Velayat plan in Ferdowsi University of Mashhad in the academic year 2019-2020. 170 students participated in this study by convenience sampling and respond to the Persian translation of an 18-item goal-orientation, Rotter’s Locus of Control Scale (RLOC) and Rosenberg Self-esteem Scale (RSES). Data analysis was performed using path analysis statistical method and by the SPSS-22, and AMOS-24 statistical software’s and bootstrapping method was used to examine the mediating role of the variables. The results showed that the skill-oriented has a direct effect on self-esteem and an indirect effect on self-esteem through the source of control (p <0.01). Performance-oriented, performance-avoidance goals had no direct or indirect effect on self-esteem (p <0.05). Considering the present results and educability of GO, Higher education system and University Student Mobilization (Basij) should plan for improving internal motivation and directing students toward favorable GO; in this way, they can minimize the negative effects of low self-esteem.

تبلیغات