مقدمه: «اعلامیه های عملیات روانی» به عنوان یکی از شیوه های اجرای عملیات روانی مورد استفاده قرار می گیرد. این اعلامیه ها از طریق بمب های مخصوص پخش اعلامیه، بالگرد و هواپیما پخش می شوند. هدف اصلی این پژوهش، شناسایی تکنیک ها و تاکتیک های مورد استفاده در اعلامیه های عملیات روانی توزیع شده در جنگ های افغانستان، عراق و لبنان است.
روش: این پژوهش از لحاظ روش، تحلیل محتوای کمی بوده و از نظر نوع تحقیق، کاربردی است. جامعه آماری این تحقیق، اعلامیه های چاپی توزیع شده در جنگ های افغانستان، عراق و لبنان می باشد.
نتایج: یافته ها نشان داد که بین متغیرهای مورد بررسی (مقوله ها) و کشورهای هدف در سطح (05/0=α) رابطه معنا دار آماری وجود دارد.
بحث: نتایج نشان داد که اعلامیه های عملیات روانی بر اساس میزان سواد، فرهنگ غالب افراد و با توجه به اهداف از پیش تعیین شده تهیه و توزیع می شوند.