ارتباط عوامل بین فردی و سازمانی با تعالی سازمانی: نقش میانجی اخلاق حرفه ای، توانمندسازی روان شناختی و چابکی سازمان (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
پژوهش حاضر، به دنبال بررسی رابطه عوامل بین فردی و سازمانی با تعالی سازمانی و آزمون نقش میانجی اخلاق حرفه ای، توانمندسازی روان شناختی و چابکی سازمان بود. این مطالعه، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش توصیفی- همبستگی واز نظر نوع مدل معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان حوزه ستادی آموزش وپرورش استان آذربایجان غربی در سال تحصیلی 19-2018 به تعداد 1250 نفر بود که از بین آن ها با بهره گیری از فرمول مورگان و به روش تصادفی طبقه ای تعداد 332 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده بود. برای جمع آوری داده ها از ابزار پرسشنامه استفاده شده است که شامل پرسشنامه های کار تیمی بردبار (2012) (α=0/86) ، مهارت های ارتباطی بین فردی ماتسون (1983) (α=0/93)، فرهنگ سازمانی اعرابی و رحیم زاده (2007) (α=0/95)، مدیریت مشارکتی چوپانی (2010)( α=0/94)، استقلال شغلی جانگ (1995)( α=0/85)، یادگیری سازمانی نیفه (2001) (α=0/94) ، اخلاق حرفه ای کادوزیر (2002) (α=0/81) ، توانمندسازی روان شناختی اسپریترز ومیشرا (1997) (α=0/90) ، چابکی سازمانی شریفی و ژانگ (1999) (α=0/94)وپرسشنامهتعالی سازمانی عسگری (2014) (α=0/97) می باشد که روایی ابزار با تحلیل عاملی تأییدی و پایایی باآلفای کرونباخ تایید شد. تجزیه وتحلیل داده ها با رویکرد مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزار AMOS و SPSS بود. نتایج پژوهش نشان داد اخلاق حرفه ای(17/0) ، توانمندسازی روان شناختی(20/0) و چابکی سازمان(15/0) بر تعالی سازمانی به صورت مثبت و مستقیم تاثیر دارد. همچنین تاثیر غیرمستقیم عوامل بین فردی(15/0) و عوامل سازمانی(17/0) بر تعالی سازمانی مثبت و معنی دار بود. اثر مستقیم عوامل بین فردی(43/0) و عوامل سازمانی(33/0) بر اخلاق حرفه ای مثبت و معنی داراست. اثر مستقیم عوامل بین فردی(29/0) و عوامل سازمانی(20/0) بر توانمندسازی روان شناختی مثبت و معنی داراست. اثر مستقیم عوامل سازمانی(47/0) بر چابکی سازمان مثبت معنی دار است اما عوامل بین فردی (11/0) اثر مستقیم معنی داری بر این متغیر ندارد. طبق شاخص های برازش مدل آزمون شده، مدل نهایی پژوهش از برازش مطلوبی برخوردار است.Relationship between interpersonal and organizational factors with organizational excellence :The mediating role of professional ethics, psychological empowerment and organizational agility
The present study sought to investigate the relationship between interpersonal and organizational factors with organizational excellence and test the mediating role of professional ethics, psychological empowerment and organizational agility. This study is applied in terms of purpose and in terms of descriptive-correlation method and in terms of the type of structural equation model. The statistical population included all employees of the education staff of West Azerbaijan province in the academic year 2018-19. in the number of 1250 people, among whom 332 people were selected as a sample using Morgan formula and stratified randomly. A questionnaire was used to collect data. Which includes Bordbar(2012) teamwork questionnaires(α=0/86), Matson (1983) interpersonal communication skills(α=0/93), Erabi and Rahimzadeh organizational culture (2007)(α=0/95), Choopani participatory management (2010) (α=0/94), Jang (1995) job independence(α=0/85), Organizational Learning Nifeh (2001) (α=0/94), Kadozir's Professional Ethics (2002) )α=0/81), Spriters and Mishra (1997) Psychological Empowerment(α=0/90), Sharifi and Zhang(1999) organizational agility(α=0/94), and Asgari (2014) Organizational Excellence Questionnaire(α=0/97), The validity of the instrument was confirmed by confirmatory factor analysis and reliability by Cronbach's alpha. Data were analyzed using structural equation modeling approach and AMOS and SPSS software. The results showed that professional ethics (0.17), psychological empowerment (0.20) and organizational agility (0.15) have a positive and direct effect on organizational excellence. Also, the indirect effect of interpersonal factors (0.15) and organizational factors (0.17) on organizational excellence was positive and significant. The direct effect of interpersonal factors (0.43) and organizational factors (0.33) on positive and significant professional ethics. The direct effect of interpersonal factors (0.29) and organizational factors (0.20) on psychological empowerment is positive and significant. The direct effect of organizational factors (0.47) on positive organizational agility is significant but interpersonal factors (0.11) do not have a significant direct effect on this variable. According to the fit indices of the tested model, the final research model has a good fit.