الگوی دانشگاه نسل چهارم در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی الگوی دانشگاه نسل چهارم و ارتقای آن در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران بود. این پژوهش با هدف کاربردی و با رویکرد کیفی- موردی انجام یافت. جامعه پژوهشی شامل اساتید و صاحب نظران و مدیران شاخص دانشگاه آزاد اسلامی (مرتبط با واحد علوم و تحقیقات) بوده است که از میان آن ها 9 نفر به عنوان گروه کانونی و 15 نفر به عنوان خبرگان دانشگاهی به روش نمونه گیری نظری هدفمند تا رسیدن به اشباع نظری انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پیمایش مستقیم و مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته گردآوری شدند. روش تحلیل داده ها، تحلیل محتوا با استفاده از روش کدگذاری استراوس و کوربین در سه سطح باز، محوری و انتخابی بوده که در نرم افزار مکس کیو دا 2020 تحلیل شد. سپس مفاهیم در قالب شرایط علّی، پدیده محوری، راهبردها، شرایط زمینه ای، مداخله گر و پیامدها طبقه بندی به قالب مدل به هم مرتبط شدند. برای اعتبار سنجی (روایی و پایایی) نیز از گروه کانونی استفاده شد. نتایج نشان داد که واحد علوم و تحقیقات تهران با توجه به فاصله بین وضع موجود و مطلوب خود در برخی از شاخص های دانشگاه نسل چهارم نیاز به اقدامات خاصی از جمله توجه به تغییرات زمانه و الزام به نوآوری، همسویی با جهان، توجه به مسائل جامعه، ارتباط با صنعت، گسترش شرکت های دانش بنیان، التزام به برنامه تدوین شده و ... دارد تا بتواند برمبنای الگوی ارایه شده، خود را به دانشگاه نسل چهارم ارتقاء دهد.fourth generation university model in Islamic Azad University, Science and Research Branch
The main purpose of this study was to design a fourth generation university model and promote it in Islamic Azad University, Science and Research Branch of Tehran. This research was conducted with an applied purpose and with a qualitative-case approach. The research community included professors, experts and top managers of the Islamic Azad University (related to the Science and Research Unit) Among them, 9 people were selected as the focus group and 15 people as academic experts by purposive theoretical sampling method to achieve theoretical saturation. Data were collected using direct survey and semi-structured in-depth interviews. Data analysis method was content analysis using Strauss and Corbin coding method in three levels: open, axial and selective, which was analyzed in Max Q2020 software. Then the concepts were related in the form of causal conditions, central phenomena, strategies, contextual conditions, intervenors and consequences of classification in the form of a model. The focus group was also used for validation (validity and reliability). The results showed that Tehran Science and Research Unit, due to the gap between its current and desired status in some indicators of the fourth generation university, needs special measures such as attention to changes in time and the need for innovation, alignment with the world, attention to issues Society has a relationship with industry, the expansion of knowledge-based companies, commitment to the program, and so on To be able to upgrade to a fourth generation university based on the presented model.