نگاشت مدل ساختاری تفسیری جهت استقرار فرهنگ سازمانی در سازمان آموزش وپرورش با استفاده از ISM (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش طراحی مدل فرهنگ سازمانی در سازمان آموزش وپرورش بود که در یکی از نواحی مشهد انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از لحاظ روش، توصیفی-پیمایشی و از لحاظ روابط، از نوع علت ومعلولی می باشد. برای تعیین حجم نمونه به روش نمونه گیری قضاوتی هدفمند عمل شد که بر این اساس 10 نفر از خبرگان در امر پژوهش مشارکت نمودند. در بدو امر با مطالعه مبانی نظری و تأیید خبرگان 14 مؤلفه برای طراحی مدل شناسایی شد. به منظور تأیید روایی محتوای این مؤلفه ها از ضریب روایی نسبی محتوا (شاخص CVR) استفاده شد. در ادامه برای طراحی مدل از مدل سازی ساختاری تفسیری (ISM) استفاده شد. نتایج نشان داد مؤلفه ها در هشت سطح قرار گرفتند. «ساختار سازمان» با قرار گرفتن در سطح آخر به عنوان مهمترین و تأثیرگذارترین مؤلفه و مؤلفه های «نتیجه گرایی» و «وفاداری» به عنوان تأثیرپذیرترین مؤلفه شناسایی شدند.Mapping an interpretive structural model to establish organizational culture in the education organization using ISM
The purpose of this study was to design an organizational culture model in the Education Organization, which was conducted in one of the districts of Mashhad. This research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in terms of method, and causal in terms of relationships. To determine the sample size, purposeful judgment sampling was performed, based on which 10 experts participated in the research. Initially, by studying the theoretical foundations and expert approval, 14 components were identified for model design. In order to confirm the content validity of these components, the relative content validity coefficient (CVR index) was used. Then, interpretive structural modeling (ISM) was used to design the model. The results showed that the components were at eight levels. "Organizational structure" was identified as the most important and influential component at the last level and the components of "consequentialism" and "loyalty" were identified as the most influential component.