آرشیو

آرشیو شماره ها:
۲۳۶

چکیده

روش تحقیق پژوهش حاضر، ترکیبی (کیفی– کمی) با رویکرد اکتشافی است. در بخش کمی جامعه آماری 655 شرکت تعاونی با 19901هزار نفر عضو تعاونی در شهر زاهدان بودند که از این میان، به طور تصادفی 8 شرکت تعاونی با 300 عضو به عنوان نمونه انتخاب شدند. سپس بر اساس جدول کرجسی و مورگان 169پرسشنامه به طور تصادفی ساده و با انتساب متناسب در هر هشت تعاونی تکمیل گردید. جهت تحلیل داده ها در بخش کیفی از روش فراترکیب هفت مرحله ای سندلوسکی و باروسو استفاده شد. بر این اساس از طریق روش فراترکیب تعداد 47 مقاله در زمینه توانمندسازی تعاونی ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و شاخص های پژوهش شناسایی شد. در مرحله دوم پژوهش به منظور اعتبارسنجی مدل پژوهش از تکنیک مدل سازی معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS نسخه دو استفاده شد و جهت اولویت بندی شاخص های شناسایی شده از روش AHP با نرم افزار اکسپرت چویس نسخه 11 (Expert Choice) استفاده گردید. در این پژوهش ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته می باشد. روایی پرسشنامه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی تأیید گردید. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ 91/0 محاسبه شد که حاکی از پایایی مناسب ابزار پژوهش است. نتایج تحلیل داده های پژوهش حاکی از آن بود مدل پژوهش از برازش مناسبی برخوردار است و بر اساس نتایج AHP شاخص بازاریابی با وزن 88/0 بیشترین اولویت را در توانمندسازی تعاونی ها دارد.

Identification and prioritization of factors influencing on empowerment of cooperatives

The research method of the present study is a combination (qualitative-quantitative) with an exploratory approach. In the quantitative part of the statistical society, there were 655 cooperative companies with 19,901 thousand cooperative members in Zahedan city, out of which 8 cooperative companies with 300 members were randomly selected as a sample. Then, based on Morgan's table, 169 questionnaires were completed randomly and with proportional assignment in all eight companies. In order to analyze the data in the qualitative part, the meta-combination method was used through the seven-step method of Sandelowski and Barroso. Based on this, 47 articles in the field of cooperatives were analyzed and research indicators were identified. In the second stage of the research, in order to validate the research model, structural equation modeling technique was used with Smart PLS software version 2, and AHP method was used with Expert Choice software version 11 to prioritize the identified indicators. In this research, the data collection tool is a researcher-made questionnaire. The validity of the questionnaire was confirmed through exploratory factor analysis. The reliability of the questionnaires was calculated using Cronbach's alpha test of 0.91, which indicates the appropriate reliability of the research tool. The results of the research data analysis indicated that the marketing index with a weight of 0.88 has the highest priority in the empowerment of cooperatives,

تبلیغات