الگوی کاربردی توسعه توانمندسازی زنان جامعه ایرانی: یک پژوهش ترکیبی (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
هدف از این پژوهش ترکیبی اکتشافی متوالی از نوع طبقه بندی، تدوین الگویی کاربردی در توسعه توانمندسازی زنان شایسته در جامعه ایران است. در این زمینه، هدف کیفی پژوهش کشف چارچوب مؤلفه های کاربردی در توسعه توانمندسازی زنان شایسته و هدف کمی پژوهش اعتباریابی چارچوب تدوین شده، سنجش میزان سودمندی و قابلیت تحقق آن است. روش پژوهش در بخش کیفی مطالعه موردی و مشارکت کنندگان بالقوه این پژوهش شامل متخصصان و اعضای هیئت علمی و همچنین زنان نمونه استان فارس بودند که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند و معیار اشباع نظری 15 نفر از متخصصان و 10 نفر از زنان نمونه و 5 نفر از زنان نمونه شهر، که تصدی مدیریتی داشتند، انتخاب شدند. روش جمع آوری داده های کیفی مصاحبه عمیق و مطالعه اسناد مرتبط با موضوع پژوهش بود. برای تدوین الگویی کاربردی در توسعه توانمندسازی زنان شایسته در جامعه ایران از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده شد. بر اساس یافته های بخش کیفی پژوهش، الگوی توانمندسازی زنان شایسته در جامعه ایران در قالب پنج مضمون سازمان دهنده دانش شخصی، دانش محیطی، نگرش شخصی، نگرش محیطی، مهارت شخصی و مهارت محیطی و 57 مضمون پایه کاوش شد. بر اساس یافته های بخش اول پژوهش، مقیاسی برای استفاده در بخش کمی طراحی شد. در بخش کمی، با استفاده از روش توصیفی پیمایشی اعتبار چارچوب سنجیده شد. جامعه آماری شامل اعضای هیئت علمی متخصص در رشته های روان شناسی، علوم تربیتی، جامعه شناسی و حقوق بودند که با استفاده از رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش آگاهی دهندگان کلیدی 20 نفر انتخاب و مقیاس ذکرشده بین آنان توزیع شد. با استفاده از نرم افزارهای لیزرل 8 / 8 و 21 Spss و روش تحلیل عاملی تأییدی اعتباریابی چارچوب سنجیده شد. نتایج نشان داد که الگوی تدوین شده اعتبار لازم را دارد و سودمند و قابل اجراست.The Applied Model of Women’s Empowerment Development in Iranian Society: A Mixed Methods Study
The purpose of this sequential exploratory mixed method research of the type of classification is a formulation of a practical model for development of empowering mothers in Iranian society. In this regard, the qualitative purpose of the research is to explore the framework of applied components in the development of empowered mothers and the quantitative purpose of the research is to validate the developed framework, to measure its usefulness and feasibility. Research method in qualitative part, case study and potential research participants included experts and faculty members as well as sample women in Fars province. The sample mothers and 5 women from the sample city with managerial tenure were selected. The method of collecting qualitative data was in-depth interview and study of documents related to the research subject. The content analysis method was used to develop a practical model for developing empowering mothers in Iranian society. Based on the findings of the qualitative part of the research, the model of empowering mothers in Iranian society was explored in 5 themes of organizing personal knowledge, environmental knowledge, personal attitude, environmental attitude, personal skill and environmental skill and 57 basic themes. Based on the findings of the first part of the study, a scale was designed for use in the quantitative section. In the quantitative section, the validity of the framework was measured by the descriptive-survey method. The statistical population consisted of faculty members specializing in psychology, educational sciences, sociology and law, which were selected through purposeful sampling approach and key informants were selected and distributed among them. The framework was validated using Lisrel 8.8 and Spss 21 software and confirmatory factor analysis. The results showed that the model was valid, useful and applicable.