آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

با توجه به اینکه سرمایه گذاری درخور توجهی برای رشد و ارتقای سطح دانش افراد تحصیل کرده، از جمله زنان، در قالب آموزش های دانشگاهی انجام می گیرد، اهمیت موضوع اشتغال آن ها بیش از پیش آشکار می شود، زیرا با افزایش اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی می توان به نحو شایسته و مطلوب از سرمایه های انسانی کشور بهره برداری کرد. هدف این پژوهش شناسایی و بررسی مهارت های تأثیرگذار بر میزان اشتغال پذیری بانوان دانش آموخته دانشگاهی است. جامعه آماری پژوهش را بانوان دانش آموخته جویای کار در استان همدان تشکیل دادند. روش نمونه گیری به صورت تصادفی سهمیه ای بود که بر حسب جمعیت آماری موجود بانوان دانش آموخته (10431 نفر) 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. پس از جمع آوری داده ها، تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آماره های توصیفی و تحلیلی و کاربرد نرم افزارهای SPSS و PLS انجام شد. براساس نتایج تحقیق، ارتباط مشاغل موجود در بازار کار با رشته تحصیلی و مهارت های کسب شده بانوان دانش آموخته در استان همدان در حد ضعیف ارزیابی شد و محتوای آموزشی دانشگاه ها پیوستگی و همپوشانی ضعیفی با نیازهای بازار کار داشتند. نتایج ضریب همبستگی نیز نشان داد بین متغیرهای سازگاری، مهارت های ارتباطی، مهارت های فناوری اطلاعات، تمایل به اشتغال با اشتغال پذیری دانش آموختگان زن رابطه مثبت و معنا داری وجود دارد. سایر متغیرهای مستقل تحقیق رابطه معنا داری با اشتغال پذیری دانش آموختگان نداشتند. نتایج این تحقیق نشان داد بانوان دانش آموخته استان همدان برای احراز مشاغل موجود نیازمند کسب مهارت هایی از قبیل مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات، مهارت های عمومی و ارتباطی، مهارت های فردی مثل تفکر انتقادی و حل مسئله، مهارت های فنی و تخصصی و مهارت های مدیریتی و برنامه ریزی اند.

The Skills Affected Employment Intention and Employability of Graduate Women in Hamedan Province

Given considerable investment on enhancing the knowledge and skills of university graduates, including women, the importance of their employment becomes increasingly apparent. Increase in the employment of university graduates, human resources of the country can be employed appropriately and desirably. The main purpose of this research is to identify and assess the skills affected on university graduate women looking for a job and their relationship with their employability. The statistical population of the study is consisted of women looking for a job in Hamedan province. The sampling method was a proportional random sampling according to the statistical population of the women. By the way, (N=10431) a number of 350 women was selected for this research. After data collection, data were analyzed via descriptive and analytical statistical tests and application of software's SPSS and PLS. According to the results of the research, the relationship between the jobs in the labor market and the women’s education and skills was poorly assessed in Hamedan province and the educational content of the universities had a weak overlapping with the needs of the labor market. The results of correlation coefficient showed that there is a positive and significant relationship between the variables, women‘s compatibility, communication skills, IT skills, and willingness to work with the employability of the female graduates. The other independent variables did not show a significant relationship with the employability of the graduates. The results also showed that women in Hamedan province to acquire the current jobs need some skills including ICT skills, public and communication skills, individual skills such as critical thinking and problem solving, technical and specialized skills, and management and planning skills.  

تبلیغات