آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

کاهش ازدواج جوانان توجه اجتماعی را در سطوح خرد و کلان برانگیخته است. مقاله حاضر حاصل پژوهش با هدف شناخت دلالت های معنایی ازدواج و تصویر ذهنی جوانان و راهبرد آنان به ازدواج است. رویکرد پژوهش کیفی است و از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. مشارکت کنندگان با نمونه گیری نظری و هدفمند به تعداد 28 نفر از جوانان مجرد در سن ازدواج از مناطق مختلف شهر تهران در سال 1396 انتخاب شده اند. گردآوری داده ها با تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته و هسته محوری تحقیق با مقوله بندی داده ها به شیوه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به دست آمده است. مشارکت کنندگان «واپس زدگی» به ازدواج ناشی از چهار مقوله ترس، بی میلی، افول ارزش های فرامادی و لذت گرایی را تجربه می کنند با دلایل معنایی در سه مقوله الگوی معیشت شامل اقتصاد ناایمن مرد، عدم توان مدیریت هزینه ها، استقلال مالی زنان؛ مناسبات ارزشی نوپدید شامل ارزش های اخلاقی و مناسبات اجتماعی ارتباطی شامل وضعیت اجتماعی و چگونگی ارتباطات دو جنس با یکدیگر قابل تفسیر است. توجه به معیشت جوانان، ایجاد شغل و درآمدزایی باید در اولویت برنامه های دولت و بخش های خصوصی قرار گیرد. ترمیم زیرساختارهای فرهنگی ارزشی بازتولید شده در مناسبات ارتباطی متأثر از کنش کنشگران، جامعه پذیری مجدد از سوی نهادهای ذیربط را لازم دارد.

Analysis of the conceptual implications of marriage among the youth (Case study: single youth in Tehran in 2017)

Today, the family has undergone dramatic changes due to various social, economic and cultural conditions. The marriage of the young people is an issue with downward trend that raised social concern at micro and macro levels. The purpose of this study is to identify the meaning of the marriage and the mental image of youth about marriage and how they choose strategies for marriage. The research approach is qualitative and its methodology is the grounded theory. The participants were selected through a theoretical and purposeful sampling of 28 single Youth from different regions of Tehran in 2017. The data were collected by semi-structured deep interview techniques. The research data were categorized based on open, axial and selective coding and to obtain ultimately the core of the research. The results of the research show that the "rejection" answers of the participants to the marriage are mainly due to four main categories including fear, reluctance, decline of transcendental values and pleasure. Their semantic reasons are mainly in the three main categories including livelihood issues such as the insecure economy, the inability to manage costs, and women's financial independence, and also inclusive values such as ethical values and social-communicational relations, including the social status and the current relationship between the two sexes. In the end, it is suggested that for the marriage of young people, first of all, it is necessary to pay attention to their livelihoods such as employment and income, socialization of the norms and value infrastructures affecting the family institution leading to development of communication relationships.

تبلیغات