آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

این پژوهش در پی بررسی تأثیر افزایش پول در دسترس زنان و نقش آن در پایداری خانواده است. برای این منظور از روش ترکیبی (مرکب از مطالعه میدانی و پیمایش) استفاده شد. ابزار گردآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساخت یافته در بخش مطالعه میدانی و پرسش نامه در پیمایش است. یافته ها نشان می دهد که درآمد زن می تواند بر نقش سنتی مرد به مثابه نان آور تأثیرگذار باشد. ناتوانایی مرد در اجرای نقش نان آوری موجب چالش در خانواده می شود، زیرا زنان و مردان مشارکت کننده در پژوهش آن را وظیفه ای مردانه تلقی می کنند. ایفا نکردن این نقش از سوی مرد در سال های اول ازدواج ممکن است موجب ظهور اندیشه جدایی و در مواردی جدایی شود. با افزایش سن ازدواج و گسترش تعامل اقتصادی زوجین و نیل خانواده به نوعی تعادل اقتصادی، تمایل به جدایی در زنان، حتی با وجود پاره ای مشکلات مالی، کاهش می یابد، زیرا زنان مایل به حفظ تعادل اقتصادی و بهره بردن از آن اند. از این رو، پول به مثابه کاتالیزور تأثیری دوگانه در تمایل به جدایی نزد زنان دارد.

Feminine money and sustaining family life: A study on families in Tehran

This research aims to analyze the effect of money and its dual function on the continuity of a family. In this regard, mixed method (field research and survey) is designed. The data were collected through semi-structured interview and questionnaire. The findings reveal that based on a traditional role men are bread winners of the family. Women’s ability of making money may bring a new financial challenge for men’s traditional role as breadwinners of family; which can create sort of new marital economic relations in the family. However, when this role is disturbed by women, some serious challenges happen in family’s life. This condition, particularly in the early years of marriage when the wife is young, results in emergence of the idea of separation. However, feminine money creates some experience of co-breadwinning for family which may create a new balance between spouses. As the age of marriage increases, this balance may prevent marital separation. Then, as sort of catalyst, feminine money plays a dual role in separation between spouses.

تبلیغات