آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۲

چکیده

«آزادی یواشکی زنان» نام یکی از صفحات مشهور فیس بوک به زبان فارسی است که خواستار اعتراض به حجاب اجباری و تظاهرات برای آزادی پوشش زنان در ایران است. اساس ایجاد این صفحه و فعالیت های آن به منزله «جنبشی اجتماعی» توصیف شده است و بعضی از رسانه های غربی ادعا می کنند این صفحه یک جنبش اجتماعی موفق برای زنان ایرانی است و سکویی جدید خواهد بود که زنان ایران تصویری جدید از هویتشان ارائه کنند. در این مقاله، با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی نمونه ای هدفمند از عکس ها و شرح عکس هایی که از طرف کاربران ایرانی ارسال و در این صفحه فیس بوکی منتشر شده است، این ادعا بار دیگر به پرسش کشیده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که برخلاف برخی از هیجان های موجودی که در بعضی از رسانه ها و انجمن های حقوق بشری غربی درباره شکل گیری یک جنبش اجتماعی جدید در میان زنان از طریق این صفحه وجود دارد، نمی توان آن را یکی از مصداق های جدید جنبش اجتماعی زنان در ایران محسوب کرد. در پایان، چنین نتیجه گیری شده است که این صفحه اگرچه ظرفیت سازمان دهی یک جنبش اجتماعی واقعی را ندارد، مثال کاملاً مناسبی برای مفهوم «کنش گرنمایی» است.

Women and activism in social media (Case study: “Stealthy Freedom of Women” page in the Facebook)

"My Stealthy Freedom" is the name of a Facebook page that demands to protest against compulsory Hijab and demonstrate willing of clothing freedom for women in Iran. The foundation and activity of the page had been described as a "social movement". Some western media claimed that this would be a successful social movement for Iranian women and some others asserted that this page would be a new platform in which Iranian women represent a new image of their identity. In this paper, analyzing qualitatively a purposive sample of photos with their captions, we are questioning these claims again. Our findings indicate that despite some excitements about a new social movement for Iranian women in western media and western human rights association, "My Stealthy Freedom" cannot be considered as a new applicable social movement against Iran's government and the law of compulsory hijab in Iran. Finally, we conclude that this Facebook page is not only incapable of organizing a real social movement against hijab, but also can be a well-suited example for the concept of slacktivism.

تبلیغات