ویژگی های کارآفرینانه مؤسسان زن و مرد (مطالعه موردی: دبیرستان های غیر دولتی شهر تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
کارآفرینی محور توسعه اقتصادی است و کارآفرینان با تخریب روش های کهن و ناکارآمد قبلی و جایگزینی آن ها با شیوه های کارآمد و نوین به نظام اقتصادی پویایی و حیات می بخشند. از عواملی که در کارآفرینی دخیل اند، مسئله جنسیت است و میزان موفقیتی که هر جنس در کسب و کار خود به دست خواهد آورد، به طور خاص به ویژگی های آن ها برمی گردد. از این رو، هدف این پژوهش بررسی ویژگی های کارآفرینانه مؤسسان زن و مرد دبیرستان های غیردولتی شهر تهران است. روش پژوهش توصیفی پیمایشی و جامعه آماری شامل مؤسسان زن و مرد دبیرستان های غیردولتی شهر تهران است (507 نفر) که از بین آن ها تعداد 213 نفر (90 زن و 123 مرد) به منزله نمونه آماری به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسش نامه محقق ساخته (با ضریب قابلیت اعتماد 82 / 0) استفاده شده است که دو گروه از ویژگی های شخصیتی و شناختی مهارتی کارآفرینان را می سنجد. نتایج پژوهش نشان می دهد که ویژگی های کارآفرینانه مؤسسان زن و مرد دبیرستان های غیردولتی شهر تهران در سطح نسبتاً مطلوبی قرار دارد. بین ویژگی های کارآفرینانه در دو گروه زنان و مردان تفاوت معناداری وجود ندارد. ویژگی شخصیتی تحمل ابهام در زنان کارآفرین و استقلال طلبی در مردان کارآفرین در سطح نامطلوبی ارزیابی شده است. همچنین، بین ویژگی های شخصیتی زنان و مردان مؤسس مراکز آموزشی، به جز ویژگی های استقلال طلبی و تحمل ابهام، تفاوت معنا داری وجود ندارد. بین ویژگی های شناختی مهارتی زنان و مردان نیز تفاوت معناداری وجود ندارد و در هر دو گروه در سطح نسبتاً مطلوبی ارزیابی شده است.A comparative study of entrepreneurial characteristics of female and male's founders of non-governmental high schools in Tehran
Economic development is the core of entrepreneurship and entrepreneurs with the demolition of the old and inefficient methods of the past and replacing them with efficient and innovative practices improve the economic system dynamics and life. One of the factors involved in entrepreneurship is gender and the level of success that each sex will gain in their business depends on their particular features. This research is a comparative study of entrepreneurial characteristics of founders of non-governmental high school in Tehran. The research method was descriptive-survey and the population included the female and male founders of non-governmental high school in Tehran (totally 507 persons). The sample composed of 213 people (90 women and 123 men) selected by cluster sampling. The data were collected through questionnaire that measured two entrepreneurial characteristics including personality and cognitive-skill. The results indicated that the entrepreneurial characteristics of male and female founders of non-governmental high schools are relatively good. There is no significant difference between men and women in terms of entrepreneurial characteristics. Ambiguity tolerance of women entrepreneurs and independence of men entrepreneurs was evaluated as an undesirable item. Also in terms of the personality and cognitive-skill characteristics, there was no significant difference between both groups of men and women. There was no significant difference between personality characteristics between men and women entrepreneurs, except in independence and tolerance of ambiguity.