آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

بشر، از اوان پیدایش تا کنون، نظام های سیاسی مختلفی را تجربه کرده است. اما در این میان هیچ نظامی تاکنون به اندازه نظام های دموکراتیک جایگاه ویژه ای نداشته است. از سوی دیگر، به نظر می رسد پیشرفت و توسعه عمیق سیاسی در جوامع در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده، که از هر گونه افراط و تفریط به دور باشد، خصوصاَ در عرصه اجتماع و سیاست، بدون توجه به ساختار خانواده و روش های تربیتی حاکم در آن ها میسر نخواهد بود. حال، هدف این پژوهش بررسی تأثیر روش های تربیتی مختلف در درون خانواده ها بر روی ایستارهای دموکراتیک در بین شهروندان مرد و زن شهر اصفهان در سال 1394 است. با تقسیم روش های تربیتی به سه نوع شیوه های مقتدرانه، مستبدانه و سهل گیرانه، نتایج نشان می دهد که روش های مقتدرانه با ضریب 49 / 0 باعث افزایش ایستارهای دموکراتیک می شود، اما روش های مستبدانه با ضریب 18 / 0- باعث کاهش ایستارهای دموکراتیک در بین شهروندان می شود. از سوی دیگر، یافته ها نشان می دهد که هر چند بین مردان هر دو شیوه تربیتی مستبدانه و مقتدرانه با ایستارهای دموکراتیک آن ها ارتباط داشتند، بین زنان، فقط روش تربیتی مقتدرانه بر روی ایستارهای دموکراسی خواهی آنان تأثیر می گذاشت و باعث افزایش این نوع ایستارها در بین آنان می شد. سرانجام، نتایج نشان می دهد که روش سهل انگارانه تأثیری در افزایش یا کاهش ایستارهای دموکراتیک ندارد.

Gender analysis of the impact of family upbringing on the democratic attitudes

Humans, since their creation, have experienced different political systems. In addition, it seems that the training in families is the key to open the future; therefore, it is expected that the family system of each human society nurtures and trains future humans and prepares the present generation for the future. The task of families is to empower all members of a society to develop their hidden potentials and provide grounds for realizing them in humans and also to empower the society in identifying its creativities and potentials. Accordingly, deep political advancement and development in societies for attaining determined aims far from radicalism, particularly in the domains of societies and politics, will not be possible without paying attention to the family structure and training methods dominant over this structure. The objective of the present study is to investigate the effect of different upbringing methods in families from democratic perspectives among male and female citizens of the City of Isfahan in 2015. By dividing upbringing methods into three types of authoritative, tyrannical, and easygoing , the results indicate that authoritative methods with the coefficient of 49.0 causes the increase in the democratic perspectives, but tyrannical methods with an coefficient of -18.0 causes a decrease in democratic perspectives among citizens. In addition, other findings indicate that although the results of the research among men are consistent with the general results of the research, tyrannical methods have no significant correlation with democratic perspectives among the studied women.

تبلیغات