آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

به رغم حضور زنان در مقاطع تحصیلی عالی و احراز شایستگی های عمومی، تعداد کمی از بانوان در پست های مدیریتی و مهم منصوب شده اند؛ در نتیجه به علت حضورنداشتن در تصمیم گیری های سازمانی قدرت کمتری نسبت به مردان دارند. در این پژوهش، فرهنگ سازمانی و به تبع آن جنسیت به منزله مهم ترین عامل اثرگذار بر توزیع قدرت سازمانی مدنظر قرار گرفته است. از این رو، از روش پژوهش توصیفی همبستگی استفاده شد. جامعه آماری مطالعه شده را کلیه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد (1250 نفر) تشکیل دادند. روش نمونه گیری از نوع تصادفی ساده و برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد و حجم نمونه برابر 300 نفر انتخاب شدند. جهت گردآوری داده های مورد نیاز از پرسش نامه استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین فرهنگ سازمانی و توزیع قدرت رابطه معناداری وجود دارد و همچنین فرهنگ سازمانی توزیع قدرت در سازمان را پیش بینی می کند. بین توزیع قدرت در دو گروه زنان و مردان تفاوت معناداری وجود دارد و با توجه به مقادیر میانگین در دو گروه مردان و زنان می توان این گونه نتیجه گرفت که توزیع قدرت مردان در سازمان به طور معناداری بیشتر از گروه زنان است.

Assessment of the relationship between gender, culture and distribution of power in the organization

Despite the presence of women in higher education and qualification levels of public decency, a small number of women have been appointed to management positions; therefore, they are less powerful than men in organizational decision-making processes.  In this research, organizational culture and consequently gender as the most important factor influencing corporate power distribution is considered. The study is descriptive correlational. The target population included all staff of Ferdowsi University of Mashhad (1250 subjects). The sample size was selected to be 300. A questionnaire was used to collect the required data; the results showed that there is a significant relationship between organizational culture and distribution of power. Organizational culture predicts the distribution of power within the organization. There was a significant difference in terms of distribution of power between the two groups. According to the mean values of the two groups of men and women, it can be concluded that distribution of power for men in the organization is significantly more compared to women. .

تبلیغات