سنجش تأثیر آموزش شهروندی بر توانمندسازی زنان (مطالعه موردی: منطقه 6 شهرداری تهران) (مقاله علمی وزارت علوم)
درجه علمی: نشریه علمی (وزارت علوم)
آرشیو
چکیده
شهرداری تهران براساس رویکرد محله محوری به ارائه آموزش های شهروندی جهت توانمندی زنان پرداخته است. با وجود گستردگی و هزینه زیاد این آموزش ها، تحقیقات منسجمی در این خصوص صورت نگرفته است. از این رو، بررسی رابطه آموزش های ارائه شده بر سطح توانمندی زنان هدف اصلی این تحقیق است. روش تحقیق پیمایشی و جامعه آماری 7000 نفر از زنان محله جهاد شهرداری منطقه 6 هستند. حجم نمونه 384 نفر (192 نفر از زنان آموزش دیده و 192 نفر از زنان آموزش ندیده) است که با روش نمونه گیری تصادفی و سهمیه ای انتخاب شده اند. تکنیک جمع آوری اطلاعات پرسش نامه است که ضریب آلفای قابل قبولی دارد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد بین مشارکت، آگاهی از مسائل بهداشتی، حقوق و وظایف شهروندی، و میزان مهارت زندگی زنان آموزش دیده و آموزش ندیده تفاوت معناداری وجود دارد و زنان آموزش دیده وضعیت مطلوب تری دارند؛ اما درخصوص رابطه بین آموزش های ارائه شده در حوزه سلامت و آسیب های اجتماعی تفاوتی بین زنان مشاهده نشد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد رابطه مثبت و قوی بین میزان تحصیلات و میزان توانمندسازی زنان برقرار است. نتایج آزمون خی دو نیز نشان داد بین وضعیت تأهل و وضعیت شغلی با میزان تأثیر آموزش بر توانمندسازی زنان رابطه وجود ندارد.An assessment of the effect of citizenship education on empowering women (Case study: Tehran 6th district)
Following a neighborhood-oriented approach, Tehran municipality provided citizenship education with the purpose of empowering women. In spite of the large coverage of the project and its high costs, comprehensive studies haven’t been conducted in this area yet. Thus, the present study primarily tries to examine the relationship between provided education and the level of empowerment. The research methodology is survey. Research population consists of 700 female inhabitants of Jihad neighborhood in 6 th municipality district. The study sample, randomly selected, includes 384 females (divided in two equal groups of educated and uneducated women). Information was collected through a questionnaire which had already been shown to have an acceptable alpha coefficient. Results from independent T test suggest that there's a significant relation between educated and uneducated women in terms of participation, hygiene awareness, citizenship rights and duties and life skills, i.e. educated women have higher scores. However, no significant relation was found between educated and uneducated women in terms of health and social harms. Results from correlation test indicated that education is strongly and positively related to women's empowerment. Additionally, test results revealed that marital status and employment status are not related to the extent of the influence of education on empowering women.