آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

در عصر حاضر، کارآفرینی و گرایش کارآفرینانه به منزله مزیتی رقابتی در سازمان ها تلقی می شود. فرایند هوش هیجانی، نقش محوری در تدوین و فعال شدن گرایش کارآفرینانه در شرکت ها و سازمان ها ایفا می کند. بنابراین، هدف اصلی این تحقیق بررسی تأثیر هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر و آزمون اثر میانجی متغیر سبک شناختی است. این پژوهش با روش پیمایشی انجام شده و جامعه آماری تحقیق شامل همه دانشجویان دختر پردیس فارابی دانشگاه تهران بودند که تعداد 290 نفر از آنان به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. یافته های تحقیق نشان داد هوش هیجانی بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معنا داری دارد. همچنین متغیر سبک شناختی در رابطه بین تأثیر هوش هیجانی و گرایش کارآفرینانه دانشجویان دختر نقش میانجی دارد.

The impact of emotional intelligence on entrepreneurial orientation of female university students: The moderating role of cognitive style

At present, entrepreneurship and entrepreneurial orientation are considered as a competitive advantage in organizations. Emotional intelligence process plays a critical role in the formulation and activation of entrepreneurial orientation of firms and organization. Therefore, this paper aims at studying the impact of emotional intelligence on the entrepreneurial orientation of female university students with the moderating effect of cognitive style. To gather data, questionnaires were distributed among a sample of 290 female students in Farabi College of Tehran University. The results showed that emotional intelligence has a positive and significant effect on entrepreneurial orientation. Also the moderating effect of cognitive style on the relationship between emotional intelligence and entrepreneurial orientation of female students was confirmed.

تبلیغات