آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

زنان دارای همسر معتاد نسبت به زنان دیگر از مشکلات روانی بیشتری رنج می برند و تاب آوری کمتری از خود نشان می دهند. آموزش خانواده محور با هدف ارتقای سلامت روان و افزایش تاب آوری می تواند به حل مشکلات زنان دارای همسر معتاد کمک کند. این پژوهش با هدف بررسی تأثیر آموزش خانواده محور بر سلامت روان و تاب آوری زنان دارای همسر معتاد شهر سبزوار انجام گرفت. پژوهش حاضر نیمه تجربی و با استفاده از روش پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش را زنان دارای همسر معتادی تشکیل می دادند که همسرانشان در سال 1393 تحت درمان مراکز ترک اعتیاد شهر سبزوار بودند. از بین مراجعان، 36 نفر داوطلب شرکت در برنامه آموزشی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش قرار گرفتند. داده های مورد نیاز پژوهش با استفاده از پرسشنامه جمعیت شناسی، پرسشنامه آزمون سلامت روانی (GHQ-28) و مقیاس تاب آوری کونور و دیویدسون (RSA) جمع آوری شد. داده های به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافته های پژوهش نشان داد که آموزش خانواده محور بر افزایش سلامت روان ( 001 / 0 P<، 46 / 7F=) و تاب آوری ( 001 / 0 P<، 11 / 8F=) زنان دارای همسر معتاد تأثیر مثبت و معناداری داشته است. بنابراین، شرکت زنان دارای همسر معتاد در دوره های آموزشی خانواده محور می تواند موجب افزایش سلامت روان و تاب آوری آن ها شود.

Effectiveness of family-based education on mental health and resiliency of women with addicted husband (Case study: Sabzevar)

Women with addicted husband suffer more than other women from mental disorders and they are less resilient. Family-based education with purpose of promoting mental health and resiliency can solve the problems of women with addicted husband. The purpose of this research is to study the effect of family-based education on mental health and resiliency of women with addicted husband in Sabzevar. The present research applied a semi-experimental method with pretest–posttest and control group. Population included women with addicted husband who were under treatment of addiction treatment centers of Sabzevar in 2014. Thirty six women volunteered to participate in educational program; then, they were randomly assigned to experimental and control groups. Data were collected using demographic questionnaire, General Health Questionnaire (GHQ-28) and Connor and Davidson Resilience Scale (RSA). Covariance analysis was used to analyze the data. The results showed that the family-based education has a significant positive effect on mental health (F=7.46, P<0.001) and resiliency (F=8.11, P<0.001) of women with addicted husband. Therefore, family-based education improves mental health and resiliency of women with addicted husband.

تبلیغات