آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۳

چکیده

منطقه عسلویه یا پارس جنوبی یکی از مناطق پرترافیک و صنعتی خاورمیانه است که تأثیر عمیقی بر زندگی مردم بومی مجاور منطقه و به طور مشخص، بر زندگی زنان ساکن آنجا گذاشته است. از آنجا که شرکت های پتروشیمی زیادی در منطقه مشغول به کارند، مطرح کردن بحث مسئولیت اجتماعی شرکت ها می تواند نقش مثبتی بر وضعیت زندگی مردم داشته باشد و از این لحاظ حائز اهمیت است. بدین منظور پژوهش حاضر درصدد است با رویکرد تفسیرگرایی انتقادی، درک معنایی زنان ساکن در مجاورت منطقه گازی پارس جنوبی عسلویه را از مسئولیت اجتماعی شرکت ها در برابر ذی نفعان بررسی کند. برای انجام دادن این پژوهش، از روش شناسی کیفی و از روش مردم نگاری انتقادی و تکنیک مصاحبه نیمه ساختاریافته با مشاهده استفاده شده است. بدین منظور با در نظر گرفتن ترکیب سن، شغل، وضعیت تأهل و عنصر بومی بودن با 15 زن ساکن مناطق اطراف منطقه انرژی پارس، که به شیو نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، مصاحبه شد. از داده های حاصل از مصاحبه ها، چهار مقوله آسیب های اجتماعی، توانمندسازی زنان، سلامت و محیط زیست و توسعه و رفاه اجتماعی استخراج و تحلیل شد و سپس طرح واره نظری ارائه شد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که زنان مجاور این منطقه از رونق اقتصادی و برخی موقعیت های پیش آمده برای توانمندسازی زنان، ارزیابی مثبتی داشته اند؛ اما عملکرد شرکت ها درخصوص مسئولیت اجتماعی شرکتی شان را منفی ارزیابی کرده اند. آن ها معتقد بودند که با توجه به تأثیر مستقیم شرکت ها بر زندگی شان، شرکت ها باید دربرابر پیامدهای اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی ناشی از حضورشان در منطقه احساس مسئولیت کنند و برنامه های مداخله ای و اصلاحی و کارشناسی شده داشته باشند.

Assaluyeh women's perception of corporate social responsibility : Ethnographic Study

South Pars Assaluyeh region is one of the most heavily trafficked industrial regions in the Mideast. profoundly affecting the lives of local people, specifically women. The important issue that must be taken into consideration is the corporate social responsibility which, due to the presence of large petrochemical complex companies, could have a positive impact on the lives of people, especially women. Social interpretive approach is applied in this research, considering the semantic understanding of local women from corporate social responsibility towards external stakeholders. We used a qualitative methodology and approach of critical ethnography with semi-structured interview technique and observation considering age, occupation, marital status. Also 15 women were selected as native elements for purposive sampling for interviews .The data obtained from the interviews were classified into 4 categories: social pathology, women's empowerment, health and environment, development and social welfare. These categories were analyzed and then theoretical scheme was established. The results showed that the women living near the area have a positive assessment of the flourishing economic condition and the other ongoing circumstances associated with women's empowerment. But the firm performance has been negatively evaluated in terms of corporate social responsibility. On the other hand, women believed that companies must have both a corrective intervention and peer-reviewed programs and the sense of responsibility for the social, cultural and economic consequences of their activities.

تبلیغات