آرشیو

آرشیو شماره ها:
۸۵

چکیده

هدف کلی این تحقیق، شناخت متغیرهای اجتماعی جمعیتی مؤثر بر افزایش سن ازدواج دختران دانشگاه های تهران و مورد مطالعه، زنان دانشجوی مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه های تهران بوده است. با استفاده از روش پیمایشی و با تکنیک پرسشنامه، 387 زن ازدواج کرده شاغل به تحصیل در دانشگاه های تهران با روش نمونه گیری خوشه ای مورد سؤال قرار گرفتند. متغیرهای استفاده شده برای تبیین افزایش سن ازدواج دختران دانشگاه های تهران عبارت اند از: مقطع تحصیلی، محل سکونت، درجه توسعه یافتگی زادگاه جغرافیایی، اختلاف نگرش با والدین در امر ازدواج، توقعات اجتماعی، توقعات اقتصادی، میزان دسترسی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی، موافقت با تسهیل روابط دختر و پسر، شیوه های انتخاب همسر و پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین. تحلیل مدل رگرسیونی نشان داد که متغیرهای جمعیتی اجتماعی بررسی شده در حدود 33 درصد از تغییرات افزایش سن ازدواج دختران دانشگاه های تهران را تبیین می کند. نتایج تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد در بین متغیرهای مورد بررسی، مهم ترین متغیر اثرگذار بر سن ازدواج دختران، متغیر دسترسی و استفاده از وسایل ارتباط جمعی با ضریب بتای 435 / 0 بوده است و بعد از این متغیر، متغیرهای اختلاف نگرش دختران با والدین و نیز توقعات اجتماعی بیشترین سهم را در افزایش سن ازدواج دختران دارند. این در حالی است که متغیرهای توقعات اقتصادی و پایگاه اقتصادی اجتماعی والدین نقش بسیار ناچیزی در افزایش سن ازدواج دختران دارد.

Determinant of socio- demographic in increased of age at marriage

The main goal of this study is the effectiveness evaluation of socio-demographic variables on increasing marriage age of working female students in University of Tehran. Using statistical method and questionnaire technique, 387 married female students have been participated in this study by cluster-sampling method. The explanatory variables of female students increase marriage age are: educational level, their place of origin, degree of development in their province of origin, differences in attitude on marriage between them and their parents, their socio-economic expectations, the availability of media and social tools in their place of origin, the easiness of relationship between males and females in their place of origin, partner selection methods on their place of origin and the socio-economic status of parents. Regression model analyze indicated that evaluated socio demographic factors explain about 33pesent of punctuation of marriage age. Using regression analysis and path analyses shows that the overall variable effects (direct and indirect) of availability of media and social tools by 0.435 Beta is greater than other variables. After this variable, the attitude differences of students and their parents and social expectations had important effect on age of marriage. But economical expectations and the socio-economic status of parents have a little role in marriage age.

تبلیغات